maandag 19 november 2018

Toen was geluk ...#23

In de tijd dat ik vroeger mijn schoen mocht zetten zat er wel eens een pakje chocoladesigaretten in. Dat was een op een echt pakje gelijkend doosje met daarin chocoladestaafjes omhuld met een op een filtersigaret lijkend papiertje. De merknamen en logo's waren veelal afgeleid van de grote sigarettenmerken. Het was in de tijd dat zowat iedereen rookte, sterker nog de leraren op de basisschool rookten gewoon in de klas. Het hoorde destijds bij onze cultuur en was heel gebruikelijk.

Heden ten dage zal geen weldenkend mens het meer in zijn hoofd halen om kinderen met artificiële rookwaren te confronteren, sterker nog in 2013 heeft de Europese Unie chocoladesigaretten verboden. Ik vind dat nog vrij laat, in mijn beleving waren ze al veel langer niet meer te koop. Terecht natuurlijk, ik las onlangs een artikel dat zaken, zoals bepaalde (culturele) tradities, waarvan we vroeger vonden dat het kon, maar nu niet meer, gewoon voortschrijdend inzicht is. Net zoals we vandaag de dag niet meer op straat poepen en aan doodstraf of kinderarbeid doen. Beschaving heet dat ook wel.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten