maandag 12 augustus 2019

Louwman museum

Ik was getriggerd door de reclame die ik zag over de tijdelijke tentoonstelling van dwergauto's bij museum Louwman. Ik heb niet zo heel veel met auto's. maar voor kleine auto's heb ik een zwak. Sommigen weten nog wel dat ik in het bezit ben geweest van een knalgele Smart. Ik wist wel ergens diep in de krochten van mijn geheugen dat Louwman iets met auto's te maken had, maar van een museum had ik geen weet, laat staan dat ik had verwacht dat het in mijn eigen Den Haag was gesitueerd. Nu blijkt het museum al sinds 1969 te bestaan, maar pas in 2010 in Den Haag is geopend door toen nog Hare Majesteit Koningin Beatrix.

Ik stelde vrienden Rick en Chris voor om ons gezamenlijk eens onder te dompelen in de wereld van de mini-autootjes, en zij vonden dat een puik plan. Des morgens ben ik naar hen toegegaan en hebben we even wat bijgekletst onder het genot van een kopje koffie om vervolgens op reis te gaan naar het museum. We hadden geen idee wat we konden verwachten, maar unaniem vonden we dat we zeer aangenaam zijn verrast door dit prachtige museum. Allereerst hebben we ons vermaakt met die kleine autootjes waarbij in sommige slechts één persoon kan plaatsnemen. Bijzonder was dat de productie van de dwergautootjes voornamelijk halverwege de jaren vijftig tot begin jaren zestig heeft plaatsgevonden.

Hierna was het lunchtijd en namen we plaats in het wel heel bijzondere restaurant van het het museum. Het valt het best te omschrijven als een buitenpleintje in een winkelstraatje uit vervlogen tijden. Je moet het echt zelf ervaren, je komt ogen te kort. Na aangesterkt te zijn betraden we het eigenlijke museum, een lust voor het oog, ook voor mensen zoals ik voor wie een auto gewoon een auto is, en die zelfs met een pistool op het hoofd auto's van vrienden niet zou kunnen aanwijzen ook al heb ik er regelmatig in gereden. Het begint bij het allerprilste begin van vervoer tot de meest mooie, extravagante en soms hier en daar potsierlijke auto's uit de geschiedenis. De eerste auto's zijn duidelijk afgeleid van hun voorgangers de koetsen, maar gaandeweg komen er steeds meer bekendere modellen in het vizier. Ook auto's uit films, en bekende personen zijn vertegenwoordigd, alsmede alles wat direct of zijdelings met auto's heeft te maken, bijvoorbeeld de, meestal uit Frankrijk afkomstige, fraaie reclame posters, ware kunst.

Al dit moois maakte dorstig, dus wederom in het bijzondere restaurant een bakkie met een taartje genuttigd en vervolgens op huis aangegaan om bij Irodion in het altijd bruisende Capelle te dineren en het een dag te noemen. Een geweldig leuke dag.

Ik kan dit museum iedereen aanraden, er is ongelooflijk veel te zien, je bent er de hele middag zoet.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten