vrijdag 5 januari 2024

De jas

De dag begon gewoon als alle andere, op weg naar mijn werk gegaan, met de metro deze keer want regen, daar aangekomen in de garderobe mijn jas uit doen. Jas uit doen? Dat lukte niet er was een stukje stof tussen de rits gekomen, dus hij zat vast. En dan zo dat ik 'm ook niet over mijn hoofd kon uitdoen. Wrikken lukte niet, ging een klein stukje omhoog, maar dat was niet de goede kant natuurlijk. Eens even in de besteklade rommelen van de kantine, met een vork, een mesje, weer een vork, nog maar es het mesje. Niets hielp, de rits bleef hardnekkig zitten waar ie zat.

Onderhand was het tijd om te beginnen, dus ik ben naar beneden gelopen met het idee de eerste die ik tegen zou komen om hulp te vragen. Iemand die er recht voor staat zou het wellicht wel voor elkaar krijgen. Collega Jeroen was de gelukkige om als eerste mijn pad te kruisen. Hij ging meteen over tot actie. Hij kwam er al vrij snel achter dat de rits serieus vast zat. Zo'n tien minuten is hij bezig geweest, achtereenvolgens met zijn handen, een pincet, een schaar en een schroevendraaier, na overleg kreeg hij toestemming van mij om die rits coûte que coûte lost te maken al zou dat betekenen dat de rits kapot moest.

We hebben wel een kleermaker in het centrum zitten maar die ging pas veel later open dan wij. Er kwam nu een tang tevoorschijn. Het bleek een jas/rits van goede kwaliteit want er was wel enige kracht voor nodig om de ritstrekker (ja, zo heet zo'n dingetje) door te knippen zodat ik mijn jas uit kon doen. Het is niet mijn enige jas, hoor, dus ik hoef niet rillend over straat, maar het is wel één van mijn favoriete jassen voor in de niet zo koude winter, met fijne zakken waar je wat in kunt doen. Ik ga de jas dus binnenkort naar de kleermaker brengen, de rits zit er nog in, dus misschien hoeft er alleen maar een juiste ritstrekker opgezet te worden, en natuurlijk het stukje stof gemaakt wat kapot is gegaan.

Ik heb zoiets wel eens eerder bij de hand gehad met een andere jas, ik was toen alleen thuis en heb uit pure wanhoop de hele rits kapt getrokken wat mij een standje opleverde van de kleermaker. Nu moest hij de hele rits vervangen en als ik het met meer beleid had gedaan en de rits nog intact was geweest had ie die nog kunnen gebruiken. Nou ja, we gaan het zien. Jeroen had, zo grapten we, in ieder geval thuis iets te vertellen als hem werd gevraagd: "Hoe was je werkdag?"



Geen opmerkingen:

Een reactie posten