zaterdag 13 augustus 2016

Het ei is gelegd

Naar aanleiding van de blog waarin ik vertelde over mijn aanstaande engagement bij Radio Capelle, kreeg ik reactie vanuit Hengelo van Jan Erik, jullie weten nog wel, van het interview, dat hij ook in mijn columns geïnteresseerd was. Noes en hij hadden al eens contact gehad over het eventueel samen oppakken van dingen, dus diende ik, of liever gezegd mijn nog te maken columns, als schakel om inderdaad tot een samenwerking te komen tussen Radio Capelle en RTV Oost.

Zoals het er nu naar uitziet maak ik voor de uitzending van "Uit De Kast" van Radio Capelle een column die ik live in de uitzending voorlees, dat is op de eerste zaterdag van de maand. De column als zowel de radio uitzending worden ook op site van Radio Capelle geplaatst. Jan Erik, naar wie ik de column óók opstuur, knipt mijn voorgelezen onderdeel uit het programma en monteert het in zijn programma "De Roze Golf" van RTV Oost. En ook op die site wordt de column zowel in geschreven als in gesproken vorm geplaatst. Er zijn gesprekken gaande dat op Radio Capelle de uitzendingen worden opgeschaald naar twee per maand, maar ik weet natuurlijk niet of ik daar ook een onderdeel van uit zal gaan maken. Ik hoor het vanzelf wel.

Dit alles alleen gebaseerd op mijn blogjes. Er was toch wel enige druk om met mijn eerste column indruk te gaan maken. Het wachten was op het onderwerp voor de uitzending van 3 september, en die kreeg ik begin deze week aangereikt inclusief het draaiboek. Mijn column zit aan het eind van het programma als een mooie overdenking. Meteen had ik een, vond ik zelf, leuk idee om als een soort eigen signatuur mijn columns te gaan afsluiten met een quote uit een nummer, waarna dat nummer wordt ingestart. Vanzelfsprekend wel een lied wat qua tekst met zowel de column als het onderwerp van het programma te maken heeft. Dat idee werd goed ontvangen.

Nou, na even over het onderwerp te hebben nagedacht en wat research begon er in mijn hoofd iets te ontstaan wat langzaam maar zeker op een echte column ging lijken, tijd om het te gaan opschrijven. Mensen die mij kennen en zeker die met mij gewerkt hebben weten dat ik vrij voortvarend te werk ga als ik een opdracht heb (kandidaat-werkgevers nemen jullie notitie?). Zo kon het dat binnen een paar dagen de column af was en ik met een druk op de knop mijn hersenspinsels naar het groepje radiomakers van Radio Capelle zond. Spannend, maar er werd meteen gereageerd dat dit heerlijk snel was en of ik wist hoe lang het zou duren als ik het zou voordragen. Dat had ik vanzelfsprekend al getimed (kandidaat-werkgevers...) dus kon ik het doorgeven. De column werd direct in het draaiboek opgenomen.

Noes belde op om te vertellen dat hij het had gelezen, het een goede column vond, zelfs had gelachen over een bepaalde passage, wat natuurlijk ook de bedoeling was, maar dat het gebruikelijk was dat vóórdat ik het met een joviale druk op de verzendknop naar de hele groep stuur, het eerst even met hem als eindredacteur moest overleggen. Een leermoment voor de beginnende radiomaker. En ook wel logisch hij is eindverantwoordelijke en moet rekenschap afleggen aan de mensen van Radio Capelle over de inhoud van zijn programma. De volgende keer zal ik dat dus keurig doen. Maar het is wel een opsteker dat mijn eerste column, zo zonder overleg, toch integraal wordt opgenomen in het programma inclusief het door mij uitgezochte muziekje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten