donderdag 24 november 2016

De zaak Menten

Gisteren de eerste aflevering gezien van de driedelige tv-serie "De Zaak Menten" over de oorlogsmisdadiger Pieter Menten die halverwege de jaren 70 werd opgemerkt doordat hij gestolen kunst van Joden wilde gaan verkopen. Ik kan me vaag herinneren dat het in die tijd vaak over hem ging, maar was te jong om het fijne ervan te begrijpen. Die inhaalslag kan ik nu dus maken met deze serie. Ik heb gisteren ademloos gekeken naar de start van dit verhaal, de geweldige acteerprestaties, de tijdsgeest, die ik me nog heel goed voor me kan halen, die tot in de kleinste details ongelofelijk goed is getroffen.

Pieter Menten wordt gespeeld door Aus Greidanus sr. en Guy Clemens geeft de journalist Hans Knoop gestalte die het verleden van Menten op het spoor komt. Een speurtocht op het wereld wijde web geeft onomstotelijk aan dat het hele gebeuren vanaf 1976 tot en met 1980, het jaar dat hij daadwerkelijk in de gevangenis kwam een geweldige impact heeft gehad. Vlak na de oorlog zat Menten al in voorarrest, maar, en dat verbaast me niets, toen heeft prins Bernhard ervoor gezorgd dat hij weer vrij kwam. In 1976 was ook de Lockheed-affaire, dus had de prins wel wat anders aan z'n hoofd dan Menten voor een tweede maal zijn straf te doen ontlopen.

Ik kijk erg uit naar de andere twee delen.
Aus Greidanus sr.

Guy Clemens




Geen opmerkingen:

Een reactie posten