maandag 14 november 2016

Museum Volkenkunde

Een tijdje terug had ik het plan geopperd aan vriend Chris om samen eens het Museum Volkenkunde in Leiden te gaan bezoeken. Dat viel in goede aarde, zodat ik gisteren afreisde naar het lieflijke Leiden. In de trein werd ik geconfronteerd met twee Amerikaanse vrouwen die met elkaar in gesprek waren en aan het eind van ieder woord hun stem lieten zakken waardoor er zo'n typisch kraakje te horen was zoals alleen Amerikaanse vrouwen dat kunnen, de zogenaamde 'vocal fry' (zie onderstaand filmpje), wat mijn misofonie in alle hevigheid weer deed opvlammen. Maar gelukkig ben ik er voor behandeld.

Chris stond me al op te wachten na een koude fietstocht vanaf z'n huis. Allereerst dus een warm bakkie drinken met wat lekkers erbij, en even bijkletsen. Vervolgens het museum in, waar naast de vaste- en tijdelijke kleine tentoonstellingen, nu ook een prachtige tentoonstelling te vinden is: 'Wereld Vol Veren'. Daarin zagen we dat veren door de eeuwen heen altijd belangrijk zijn geweest voor vele volkeren.

Het Museum Volkenkunde is een heel mooi en ruim opgezet museum vlak bij het station van Leiden. Er is, zoals de naam al doet vermoeden, veel te zien over de geschiedenis van volkeren gerangschikt op werelddeel, waarin Europa verrassend genoeg helemaal niet voorkomt. Het zal een bewuste keuze zijn. Zo ongeveer op de helft hebben Chris en ik van een late lunch genoten en zijn toen verder gegaan met de andere helft. Het was een heerlijk ontspannen middag die we eindigden met, hoe kan het ook anders, een zalig wijntje met bitterballen als aperitief en daarna een heerlijk hapje eten bij café restaurant 'De Bruine Boon'.





                       
                                                           

Geen opmerkingen:

Een reactie posten