woensdag 2 november 2016

Gastar......immigr......allocht.......euh.....

De woorden allochtoon en autochtoon gaan niet meer gebruikt worden door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De woorden zijn niet langer precies genoeg en te stigmatiserend voor specifieke bevolkingsgroepen, vindt het WRR. Ik denk dat het laatste naar alle waarschijnlijkheid alleen geldt voor de voormalige allochtoon-genoemden, maar ik kan er naast zitten.

De eerste mensen die hier kwamen werken werden 'gastarbeiders' genoemd, maar daar waar gasten doorgaans weer weggaan, bleven een aantal gewoon hier en bouwden een bestaan op, vervolgens werd de term 'immigranten' gebruikt, maar ja de kinderen die hier geboren werden waren geen immigranten meer, dus werden in 1989 de woorden 'allochtonen' en 'autochtonen' in gebruik genomen, omdat het neutrale begrippen waren. Maar die blijken nu na 27 jaar niet meer te kunnen.

Maar waarom kunnen die niet meer? Het woord 'allochtoon' heeft een negatieve lading gekregen. Hoe komt het dat het woord 'allochtoon' een negatieve lading heeft gekregen? Daar zijn heel veel antwoorden op mogelijk, maar, en ik druk me zo voorzichtigjes mogelijk uit want de tenen zijn zeer lang, zou het er misschien aan kunnen liggen dat een deel van de voorheen allochtoon-genoemden daar zelf ook een niet onbelangrijk aandeel in zouden kunnen hebben gehad? Het woord 'medelanders' is wel eens geprobeerd, maar dat is te kunstmatig en klinkt iets te veel 'hallelujah jutte peren', en is nooit echt omarmd.

Anyhow, men wil nu gaan spreken over 'inwoners met een migratieachtergrond' en 'inwoners met een Nederlandse achtergrond'. Dat gaat in de spreektaal natuurlijk niet werken, nergens staan meer negerzoenen in het schap, maar we noemen ze nog steeds zo, en bovendien is het een vierde andere benaming waarmee men probeert zo politiek correct mogelijk te zijn. Daarnaast verandert het maatschappelijke problemen, die er wel degelijk zijn, volgens mij niet door dezelfde groeperingen anders te gaan noemen. Vanaf nu ben ik dus een inwoner met een Nederlandse achtergrond, hoewel, mijn oudgrootvader (1743-1823) komt uit Frankrijk. Ach, zijn we niet gewoon allemaal mens.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten