woensdag 21 maart 2018

17 April 1965

Ik zag het bij een onlinegroep over Den Haag uit vervlogen tijden en de kleine schaafwond die het ooit had veroorzaakt voelde weer branderig. Maar tegelijkertijd was er de verkoeling van wat foto's die er te zien waren. Ik heb het over het Flintstonedorp welke zich op de Pier in Scheveningen bevond en vanaf 17 april 1965 voor publiek toegankelijk was.

'The Flintstones' was een Amerikaanse tekenfilmserie welke vanaf 10 april 1962 ook op de Nederlandse tv te zien was, en een grote populariteit genoot, vandaar het dorp op de Pier waar men zich in Bedrock (het plaatsje waar het verhaal zich afspeelt) kon wanen. Er liepen grote Fred Flintstone en Barney Rubble figuren rond waarmee mensen op de foto konden, en men kon in de door benen voortbewogen auto's van de Flintstones een ritje maken.

Ik heb mijn leven lang gehoord dat ik daar ben geweest. Op die Pier. In dat Flintstonedorp. Maar ik was te klein om me dat te kunnen herinneren! Ik weet ook niet hoe lang het er is geweest. Ik las dat er in 1968 een grote brand is geweest op de Pier, dus de kans is groot dat het toen is verwoest. Ik kan er nergens iets over terugvinden.

Dat is de kleine schaafwond, het feit dat ik er ben geweest, maar er niets meer van weet. Ik was daarom zo blij met de foto's zodat ik toch een indruk kreeg hoe het er was. En nee, in de diepste krochten van mijn herinnering was er geen herkenning. Maar er staat wel iets tegenover; ik ben al jaren in het bezit van de complete serie van de Flintstones op dvd.










2 opmerkingen:

  1. Wat leuk, ik ben daar ook geweest. Met het gezin, samen met oma en opa vanuit Haarlem. Ik was toen den ik een jaar of 6/7. Is alweer 52 jaar geleden!

    BeantwoordenVerwijderen