zondag 5 augustus 2018

Week 31 2018; Wat een week!

Ik lijk ongelukkig en arm, althans volgens Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, "Als je op een festival bent en daarover iets post lijk je gelukkig en rijk" werd uit zijn mond opgetekend. Naar festivals ga ik sowieso niet, want van te veel mensen bij elkaar op één plek, daar word ík nou ongelukkig van. En mijn foontje laat ik ook wel eens gewoon thuis. Arme ongelukkige ik.

Wie voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, vliegt met budget-maatschappijen en wil zeker geen €5,- bijbetalen voor een tweede stuk handbagage. Dan ga je aan de balie ruziemaken waardoor andere passagiers, van ik neem aan het gelijke niveau, ook niet meer aan boord willen gaan, zodat alle bagage van hen uit het toestel moest worden gehaald. Onderhand zat de werkdag van de tweede piloot erop en vertrok het toestel dus zo'n vijf uur later dan gepland en moest ook landen op een ander vliegveld. Ik vlieg al niet zo graag, maar betaal liever iets meer om niet met 'ik-heb-recht-op-ook-al-betaal-ik-zo-min-mogelijk-mensen' in aanraking te komen en dientengevolge in dit soort situaties verzeild te raken.

Een man heeft uit het San Antonio Aquarium in de Verenigde Staten een haai gestolen. Een tweede man heeft het dier vervolgens in een kinderwagen gestopt en is ermee naar buiten gelopen. Er waren allemaal bezoekers en personeel, maar als je iets met een bepaalde trefzekerheid doet, denkt iedereen waarschijnlijk 'die hoort erbij'. Eén van de mannen is uiteindelijk toch opgepakt en de haai zwemt weer ongedeerd in zijn bassin.

Het is te lang warm. Veel te lang. Mensen gaan rare dingen doen. In Tilburg is een man opgepakt die muizengif heeft gegooid in het kinderzwembad van zijn buren omdat hij zich ergerde aan het geluid van de spelende kinderen.

Dat wijsheid niet altijd met de jaren komt bewijst een 77 jarige vrouw uit Gelderland, zij is opgepakt omdat ze een 15 jarige jongen uit Nepal een grote som geld had geboden om zijn verklaringen aan te passen. De jongen is namelijk in Nepal misbruikt door haar broer, nota bene in Nederland werkzaam als kinderpsychiater, die op heterdaad is betrapt en hiervoor terechtstaat. De vrouw was van plan vrijdag naar Nepal te reizen.

Niet alleen hier is het onnatuurlijk warm, ook in Noorwegen kampen ze met records sneuvelende hitte. Rendieren en schapen in het uiterste noorden van het land zoeken verkoeling in verkeerstunnels. De autoriteiten waarschuwen automobilisten ervoor, en tot op heden hebben er nog geen grote ongelukken plaatsgevonden.

Klimaatonderzoeker Geert Jan van Oldenborgh stelt dat de klimaatverandering er op het noordelijk halfrond voor zorgt dat het poolklimaat steeds verder wordt teruggedrongen en dat tropische temperaturen richting het noorden verschuiven. "Als de klimaatverandering stevig doorzet, krijgen we in Nederland het klimaat zoals dat nu in het zuidwesten van Frankrijk heerst. Maar pas in 2060 wordt een zomer zoals we die op dit moment hebben normaal in Nederland." Ik kan nu net zoals mijn vader altijd zei als hij kennis nam van doemscenario's in de verre toekomst zeggen: "Daar hoef ik me niet druk om te maken, dat maak ik toch niet meer mee." Ik merk dat het een geruststellende gedachte is.

De hel is volgens mij geen vuur, maar een eeuwig durend festival.

Rendieren in Noorwegen zoeken verkoeling in tunnels. 

Zon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten