vrijdag 31 augustus 2018

Cartoon heroes

Of het convenabel en raisonnabel was om een cartoonwedstrijd over Mohammed te organiseren is een terechte vraag. Gisteren heeft de organisator ervan, Geert Wilders, besloten om het bij nader inzien niet door te laten gaan. Maar wat mij totaal verbijsterd zijn de beelden uit Pakistan waar duizenden bebaarde mannen blijkbaar vrij hebben kunnen nemen om vol vuur tegen de cartoonwedstrijd te demonstreren in een land waarvan ik me afvraag of ze überhaupt weten waar het ligt. Bijzonder is wel dat er in dat soort landen kennelijk een ruime voorraad vlaggen van de hele wereld verkrijgbaar is, die ze krijgen uitgereikt of na een collecte gezamenlijk kopen om die vervolgens in brand te steken. Ik zou bijvoorbeeld niet weten waar ik hier zo gauw een Pakistaanse vlag vandaan zou moeten halen.

Ze komen op mij niet over als de bloem der natie, niet de scherpste mesjes uit de la zeg maar. Daarom durf ik zeer in twijfel te trekken of zij de nuance die de Nederlandse regering in deze had aangebracht zullen bevatten. "De cartoonwedstrijd is geen initiatief van de Nederlandse regering maar van een parlementariër die geen lid is van het kabinet. Toch staan wij pal voor de vrijheid van meningsuiting". Die stelling zal geheel aan hen voorbij gaan, zwart/wit en geïndoctrineerd als ze denken, vol van hun eigen gelijk. Bovendien is de vrijheid van meningsuiting zeer aan banden gelegd in hun land.

Geert kreeg honderden doodsbedreigingen per dag. Dat is de taal waarin bepaalde islamitische geloofsfanatici uitsluitend kunnen spreken. Aan de andere kant moeten we ook de hand in eigen boezem steken, hier komen er al doodsbedreigingen over het al dan niet afschaffen c/q aanpassen van het sprookjesfiguur voor kinderen Zwarte Piet. Die discussie zal binnenkort ook wel weer losbarsten als een soort terugkerende jaarlijkse folklore. Lijnrecht staan hier de voor- en tegenstanders ook tegenover elkaar vol haat tot aan, zoals gezegd, doodsbedreigingen toe.

In staat van verwondering, dat is waar ik de laatste tijd steeds meer in verkeer als ik de mensheid zo bezig zie met zich overal over opwinden en druk maken. Om met Tineke Schouten te spreken: 'Geef mekaar een kus, maak geen hommeles'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten