zondag 22 september 2019

Hoe gaat het eigenlijk met jou?

Het leven van Harrie Geelen staat volledig in het teken van creativiteit en verbeelding, naast dat hij tekenaar, stemacteur, vertaler, (scenario)schrijver, regisseur en dichter is heeft hij talloze kinderliedjes geschreven op muziek van Joop Stokkermans. Voor de immens populaire jeugdseries 'Oebele' en 'Kunt U Me De Weg Naar Hamelen Vertellen Meneer' heeft hij maar liefst zo'n 200 liedjes geschreven die werden uitgevoerd door de acteurs en kinderen in de beide series. Eén van de belangrijkste kenmerken van deze liedjes is dat Harrie absoluut weigert om op hurkniveau voor kinderen te schrijven, wat heeft geresulteerd in de meest wonderschone liedjes met prachtig taalgebruik en een vaak ingenieuze manier van rijmen. Dit lied komt uit de serie 'Oebele' en wordt gezongen door de twee hoofdrolspelers Willem Nijholt (Koen) en Wieteke van Dort (Aagje)

Hoe Gaat Het Eigenlijk Met Jou?

Aagje: De zon is wit, de zee is blauw
M'n benen bakken zachtjes bruin en
Hoe gaat het eigenlijk met jou?
Ik stuur een ansicht van de duinen
de zee is heerlijk, niet te koel
Ik was zonet nog in het water
Ik huur de hele dag een stoel
Twee meter verder zit een pater
Hoe gaat het eigenlijk met jou?
Ik wacht en wacht, maar taal noch teken
Ik blijf hier zeker nog twee weken
Hoe gaat het eigenlijk met jou? 

Koen: Met mij? Goed
De lucht is donker, zwart als roet
Ik hoor de wind hoog klagen
Het giet al zeven dagen
Hoe gaat het eigenlijk met jou?
Ik stuur de kaart maar post restante
Ik ben doorweekt aan alle kanten
En zit te rillen van de kou

Aagje: Ik ben al redelijk verbrand
En geef mijn geld grif uit aan drankjes
Ik lig langdurig op het strand
En breng de avond door op bankjes
Er liep een ober met me mee
Die op de hoek met mij wou trouwen
Ik zei voorlopig vriendelijk: Nee
Ik vond het al met al wat gauw en
Hoe gaat het eigenlijk met jou?
Ik heb precies één kaart ontvangen
De ober staart in wild verlangen
Toch denk ik niet dat 'k van 'm hou

Koen: De zon schijnt
Het water in de goot verdwijnt
't Is nat op het terras maar
Het uitzicht is heel mooi daar
Hoe gaat het eigenlijk met jou?
Ik weet niet goed meer wat te schrijven
Ik voel het weer nu aan den lijve
Ik heb sinds gisteren een kou

Samen: Hoe gaat het eigenlijk met ons?
Het is per slot al lang geleden
Aagje: Ik eet uit heimwee steeds bonbons
Koen: Ik schop de schelpjes zonder reden
Samen: Het is niet leuk zo zonder jou
Twee weken lijken wel op eeuwen
Koen: Ik slenter wat en voer de meeuwen
Samen: We zien elkaar waarschijnlijk gauw

© Harrie Geelen, Joop Stokkermans, Willem Nijholt, Wieteke van Dort


Geen opmerkingen:

Een reactie posten