dinsdag 3 september 2019

Wonderfoon

Om even nog verder te gaan op mijn column voor 'Roze Golf' van afgelopen zaterdag waar ik de rol van jongeren in deze, laten we zeggen, enerverende tijden benoem, wil ik de achttienjarige Niek van Weeghel even vermelden. Samen met Herbert en Peter heeft hij het idee van Leo Willems opgepakt en verbeterd. Leo had een zogenaamde 'wonderfoon' bedacht, maar het bleek nogal duur en zij hebben nu een versie geconstrueerd die iedereen kan maken voor zo'n €30,-.

Wat is een wonderfoon? Het is een oude draaischijftelefoon die speciaal voor dementerende ouderen wordt omgebouwd. Als zij dan een nummer draaien klinken er liedjes van vroeger. De ouderen herkennen de telefoon, weten nog precies hoe die werkt en het 'muziekgeheugen' is één van de zaken die het langste intact blijven bij dementerenden, zodat ze bij het horen van de bekende liedjes vrolijk gaan meezingen.

Dat laatste heb ik met mijn vader meegemaakt. Hij was dementerend en kon nog maar heel moeilijk praten, maar als er een muziek was, zong hij de liedjes woordelijk mee. Alleen werd hij er emotioneel van in plaats van vrolijk. Het herinnerde hem aan de tijd dat hij alles nog kon, maar toch wilde hij er heen als er een muziekmiddag was. Ook in de kerkdienst van het huis waar hij woonde, zo vertelde de pastoor, zong hij alle Latijnse kerkliederen van zijn jeugd mee. Bijzonder hoe de menselijke geest werkt.

Niek en zijn vrienden hebben vrijwillig al zo'n 55 telefoons omgebouwd, en zorggroep Noordwest Veluwe hebben er 45 van, welke een groot succes zijn. De ouderen genieten enorm van de liedjes. 
Ik kan enorm blij worden van zulke fijne positieve berichten. 

Op de website Wonderfoon.eu kunt u lezen waar u uw oude draaischijftelefoon kunt aanbieden, maar ook hoe u zelf een wonderfoon kunt maken!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten