dinsdag 8 oktober 2019

The summer of love

Ik weet niet wat u heeft gedaan zondagavond, maar ik ben even naar het jaar 1967 geweest. Daar aangekomen maakte ik kennis met de bloemenkinderen Eddie Mann, Ingrid Olivia, Eddie King, Leo Aram-Downs, Rebecca Harkins, Louis Coupe en Harry Denton. Stuk voor stuk zeer getalenteerde en muzikale jonge mensen. Ze namen me mee naar hun wereld van love, peace & happiness door middel van muziek maar ook het nieuws uit die dagen. De Vietnamoorlog en de protesten ertegen van de jongeren die steeds massaler werden en er uiteindelijk voor zorgde dat de publieke opinie zich tegen de deelname aan deze oorlog keerde. Door de filmbeelden en de reacties in die tijd was de link niet zo heel moeilijk te leggen met nu, de klimaatprotesten van de jongeren wereldwijd en de reacties van de gevestigde orde hierop.

Maar goed, ik was in 1967, het ging om 'make love not war', het klimaat, daar wisten we nog niet zoveel van toen. De beide Eddie's en Ingrid namen de meeste solo's voor hun rekening in nummers van o.a Jefferson Airplane, Turtles, Beatles, Mamas & Papas en Byrds, maar de anderen kregen elk hun moment om te schitteren. Ook de samenzang met elkaar na de pauze bijna zonder instrumenten was wonderschoon, met name in het lied 'Dedicated To The One I Love'. Ook was er een klein verhaaltje over een jongen en een meisje die verliefd waren (Ingrid en Eddie King) waarvan de jongen naar Vietnam moest om te vechten.

Ik heb er intens van genoten en had soms zelfs vochtige oogjes omdat de muziek en de teksten uit die tijd zo puur zijn en deze flower power kids het zo goed deden, ze hadden er duidelijk plezier in en maakten lol met het publiek en met elkaar. Bij het laatste lied, het a-capella gezongen 'Give Peace A Chance' liepen ze al dansend en zingend het toneel af weer terug naar hun eigen tijd in 1967, en ik had zo met ze mee willen lopen terug naar een wat simpelere en meer liefdevolle tijd. Alhoewel ik met een warm hart vol hoop kijk naar de jongeren van nu die geweldloos strijden en protesteren voor een betere toekomst.


Eddie Mann

Ingrid Olivia

Eddie King 
Leo Aram-Downs


Rebecca Harkins

Louis Coupe 
Harry Denton


Geen opmerkingen:

Een reactie posten