zaterdag 16 maart 2024

Het verhaal van de foto

Onderstaande foto heb ik meer dan dertig jaar in mijn bezit en heb ik sinds die tijd ingelijst staan. Het is, zoals u ziet, een foto van een man die op straat loopt in, overduidelijk, San Francisco. Voor dit blogje heb ik 'm uit het lijstje gehaald om in te scannen en was het voor mij ook weer een verrassing wat het nou eigenlijk voor een foto is.

Ik weet dat ik de foto, of duidelijker gesteld, ansichtkaart, ooit op mijn werk bij V&D tegenkwam. Ik dacht in een tijdschrift, maar op de achterkant staat: 'San Francisco The Streets: Telkens heb je hier het idee dat je in een speelfilm verzeild bent geraakt'. En verder: 'Peter Stuyvesant - There are no borders'.

Nou, dat is duidelijk, het is een reclame-uiting van het sigarettenmerk Peter Stuyvesant, dat kon toen nog. Ik heb even gegoogeld en 'There are no borders' is inderdaad ooit een reclameslogan van het sigarettenmerk geweest. Dus niet in een tijdschrift, maar wellicht meegekomen met de sigaretten die wij toen nog verkochten bij een aparte counter, maar precies weet ik het niet meer.

Wat ik wel weet is dat deze afbeelding me destijds, en nog, enorm aansprak. Er spreekt een gevoel van vrijheid uit. De straat is helemaal leeg, die man loopt daar op een relaxte manier met achter zich dat fantastische vergezicht. Hij is volledig senang. Het daar los van alles en iedereen lopen, zijn eigen plan trekkend, voor mij was en is dat de hoogste staat van zijn. Vandaar dat ie ingelijst en wel van huis naar huis is mee verhuisd en nu al sinds jaar en dag op het tafeltje in de gang staat. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten