zondag 10 maart 2024

Reset

Na mijn weekje Málaga voelde ik dat de tijd rijp was voor een reset. Niets drastisch maar gewoon weer eens even wat bewuster met dingen bezig zijn. Allereerst ben ik begonnen met een andere manier van eten. De laatste tijd at ik voor het gemak merendeel kant en klare maaltijden, wel gezond hoor, vaak stoommaaltijden maar het is toch een wat zielloze manier van gedachteloos maar wat in je mond stoppen. Sinds mijn terugkeer ben ik weer gaan snijden, hakken, koken en bakken, niets ingewikkelds maar zoals dat zo mooi heet: 'eenvoudige doch voedzame maaltijden'. En ik merk dat mijn lichaam er goed op reageert. Maar ook mentaal is het goed om wat bewuster met het bereiden van je eten bezig te zijn. Nee, ik ga niet rooiend door de akkers en ik slacht ook geen kippen op de lanai, ik koop mijn voedsel gewoon bij de supermarkt. 

Daarnaast voelde ik al enige tijd bij vlagen een soort 'zwaarte' op een bepaalde plek in huis met ook een wat benauwende niet te definiëren lucht, niet vies of scherp maar zwaar en een beetje verstikkend. Dat was er meteen weer na een paar dagen toen ik na mijn weekje Spanje thuiskwam. Tijd om die negatieve energie, want zo voelde het, weg te sturen. Van de week eerst de ramen maar eens gezeemd, want toen de zon erop stond werd pijnlijk duidelijk dat dat wel nodig was. Dat geeft meteen meer helderheid in huis. Ook heb ik met witte salie mijn huis gereinigd, smudging, wordt dat genoemd. Met de rook van witte salie verdrijf je negatieve energie en bovendien heeft het een antibacteriële werking. Natuurlijk op die plek, maar daarnaast gewoon het hele huis door. 

Plan is nu om systematisch mijn huis weer eens door te gaan voor een grote schoonmaak. Systematisch omdat ik met mijn rugconditie het kalmpjes aan moet doen, maar daar ben ik wel al in geoefend om niet te veel ineens te doen, ik heb er uiteindelijk enkel mezelf mee als ik niet meer voor- of achteruit kan. Rust, reinheid en regelmaat die aloude stoplap blijkt nog niets aan kracht te hebben ingeboet. Hoe heerlijk is het om op m'n gemak steeds een stukje huis onder handen te nemen, onderwijl goed en gezond etend en als alles klaar is nog maar es met witte salie er doorheen te gaan. Dan is de reset compleet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten