woensdag 24 april 2024

Indian givers

Gisteren ontving ik mail van Eneco over mijn zonnepanelen en het terug leveren: 'Wat verandert er voor jou?'. U hoort de Veronica juichtoon erin, en inderdaad, het hele bericht heeft dezelfde enthousiasmerende toon om mij te vertellen dat ik meer ga betalen voor mijn terug geleverde stroom en het zo kan zijn dat ik minder voordeel zal hebben dan ik gewend ben. Maar ik moet vooral niet vergeten dat ik heel goed bezig ben en de wasmachine aanzetten als de zon schijnt. Ik vind het allemaal best. De zonnepanelen zijn met het duurzaamwonenproject een paar jaar geleden geplaatst en de eerste jaren kreeg ik inderdaad een fiks bedrag terug, maar dat is al veel minder geworden. Het afgelopen jaar zelfs bijna niets. Het is steeds hetzelfde liedje als er van overheidswege uit iets aan het gepeupel wordt aangeraden om er toch zeker aan mee te doen.

Kent u de spaarloonregeling nog? Dat was het helemaal voor ons werknemers van Nederland, zo liet de overheid ons weten. Je spaarde, als ik het goed heb, belastingvrij van je brutoloon een vaststaand maximumbedrag per jaar voor later. Maar dat bleek zo'n succes dat het in 2012 is afgeschaft. Het moet natuurlijk wel leuk blijven.

Zo wilde de overheid ook ergens begin deze eeuw dat we allemaal aan de computer gingen. Daarom werd de PC-privéregeling in het leven geroepen. Ik weet ook niet meer precies hoe dat ging, maar je had er voordeel bij als je er aan meedeed en een computer aanschafte, dat waren destijds nogal bedragen. Ik heb mijn eerste computer ook op die manier aangeschaft, maar ook dat was veel te succesvol, zodat op 27 augustus 2004 bij monde van Minister Gerrit Zalm van Financiën het per direct werd afgeschaft. 26 augustus kon het nog, 27 augustus niet meer. 

Hou in gedachte bij een volgende keer als vanuit de overheid u jubelend een worst wordt voorgehouden dat, bij groot succes, op enig moment de worst weer heel abrupt wordt weggehaald. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten