dinsdag 19 januari 2016

Het circus begint

Was 2015 het jaar dat in het teken stond van mijn jubeljaar, 2016 zal het jaar zijn dat in het teken staat van mijn leven als wegens faillissement ontslagen werkzoekende uitkeringsgerechtigde. Gisteren heb ik het officiële startsein gegeven door me bij werk.nl en UWV in te schrijven als werkzoekende en om tegelijkertijd een WW uitkering aan te vragen. Er ging een voor mij fascinerende onbekende wereld open. 

Ik had eerder al opgezocht welk bedragje ik als WW uitkering zou ontvangen, en vooropgesteld dat ik heel blij en dankbaar ben dat zulks bestaat, was ik toch met stomheid geslagen dat van het minuscule bedragje ook nog belasting moet worden afgedragen, ook dat je in mei vakantiegeld krijgt vond ik nogal apart. Maar goed, ik maak de wetten niet. Er zal over nagedacht zijn.

Mijn vaste lasten zijn meer dan het bedragje wat ik netto als WW uitkering zal ontvangen. Ik begin de maand dus in de min, maar dan is er nog huur- en zorgtoeslag welke aangevraagd kunnen worden, dat heb ik gisteren in één moeite door ook maar gedaan, en zo kan het circus beginnen. 

Als ik het goed uitgerekend heb geeft dat wat ik als besteedbaar inkomen overhoud het recht om me bij de voedselbank aan te melden. De eerste periode ontvang ik nog vakantiegeld en overwerk, dus hoef ik die stap pas te zetten als het echt nodig is. Maar wat zal het een bijzondere ervaring zijn om dat eens mee te mogen maken!

En nee, er valt niets te bezuinigen, geen auto of abonnementen alleen mijn reiskosten om naar het werk te gaan hoef ik niet meer te betalen en is al in de berekening opgenomen. Het wordt een uitdagende periode waarbij ik mijn vindingrijkheid in al zijn omvang zal moeten aanspreken. Ik zie het niet als iets negatiefs maar als een leerzame ervaring waar vele blogjes over te schrijven zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten