dinsdag 12 januari 2016

In Memoriam: David Bowie

Meestal is het noodzakelijk om van mensen van wie ik een 'In Memoriam-blogje' maak hun levensloop te belichten. Bij David Bowie hoeft dat niet, gisteren buitelde iedereen over elkaar heen om zijn of haar gevoelens over de onverwachte dood van David te delen. Hij hoort bij het selecte groepje mensen op wie de vraag "Waar was jij toen je hoorde dat..?" van toepassing is. O.a. Elvis Presley, John Lennon en Michael Jackson horen daar ook toe.

Ik hou het daarom maar bij mezelf. David Bowie beleefde zijn gloriejaren als zanger toen ik opgroeide, zijn muziek is me dus zeer bekend. Ik heb een CD boxje met 3 CD's waarop zijn grootste hits te horen zijn, vanaf "Space Oddity" uit 1969 dus, wat algemeen als beginpunt van zijn succesvolle carrière als zanger en entertainer geldt. Maar vanaf 1964 maakte David al platen, wat singles en een LP bij maatschappij Deram, en daar heb ik ook een CD van "The Deram Anthology" met 27 nummers die hij voor zijn doorbraak in 1969 maakte, en ik ben dol op dat CDtje, want het zijn hele leuke zogenaamde 'tongue in cheek' nummers met grappige teksten en aparte muziek.

David wordt natuurlijk ook geroemd om zijn vele metamorfoses door de jaren heen, als een acteur nam hij als zanger steeds een andere persoonsvorm aan waarmee hij dan ook weer een andere muzikale weg insloeg. Het is dus niet zo vreemd dat hij als daadwerkelijk acteur ook in 21 films is te zien, van "The Man Who Fell To Earth" uit 1976 tot "The Prestige" uit 2006.

Afgelopen vrijdag 8 januari vierde hij zijn 69e verjaardag met het uitkomen van het album "Blackstar", waarbij het nu duidelijk is, gezien de teksten, dat David, net als Freddie Mercury, bezig was met zijn aanstaande dood en het tot het laatste moment heeft geregisseerd. Eerder was bij hem kanker geconstateerd. Twee dagen na zijn verjaardag is hij op 10 januari overleden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten