woensdag 6 januari 2016

Theatervoorstelling Robert Long

13 december 2016 is het 10 jaar geleden dat de briljante en unieke tekstschrijver en zanger Robert Long op 63 jarige leeftijd is overleden. In de voorstelling "Robert Long" speelt Paul Groot hem met verve. We maken de wat moeizame repetities mee van Robert samen met Leen Jongewaard, geweldig gespeeld door Jeremy Baker. Robert en Leen hebben in de jaren 80 intensief samen gewerkt en 3 theatershows gemaakt. Leen Jongewaard (1927-1996) heeft altijd gezegd dat hij in zijn carrière het meest trots was op de shows die hij met Robert heeft gespeeld.

We maken kennis met twee mannen die ogenschijnlijk veel gemeen hebben maar ook zo verschillend zijn. We komen veel uit de jeugd en het leven van zowel Robert als Leen te weten, waarvan één gegeven voor mij een grote verrassing was, die ik niet ga prijsgeven vanwege de mensen die nog moeten gaan. Er is een ondersteunende en verbindende rol weggelegd voor Margreet Boersbroek die de schoonmaakster speelt van het oefenlokaal waar de heren repeteren. Zij stelt de (soms overbodige) vragen die het publiek eventueel nog heeft ('Waarom zegt u toch Bob, hij heet toch Robert?')

Veel van Roberts weergaloze liedjes komen voorbij die naadloos in de verhaallijnen passen. Zelf vind ik Jeremy meer op Leen Jongewaard lijken (uiterlijk, stem en mimiek) dan Paul op Robert Long, Robert had zo'n eigen geluid waar hij wel bij in de buurt komt maar het niet helemaal treft, wat niet wegneemt dat Paul een prachtige rol neerzet, maar bij Jeremy had ik echt het idee naar Leen te kijken.

Ik heb ervan genoten, maar niet iedereen, we zagen in de pauze twee dames weggaan omdat ze het erg vonden tegenvallen. De dame naast me genoot ook, hoorbaar, ze zong bijna alles mee, en moest ook hoesten, van het zingen denk ik. Ik kan iedereen aanraden naar deze voorstelling te gaan.

Paul Groot als Robert Long

Jeremy Baker, Margreet Boersbroek en Paul Groot




Geen opmerkingen:

Een reactie posten