zondag 3 januari 2016

Lenette, Herman, Jochem en Claudia

Als niet zo'n fervent TV kijker, wordt ik de laatste tijd toch wel door het medium verwend, en dat komt door de diverse cabaretvoorstellingen die traditiegetrouw in deze periode door, veelal, de VARA worden uitgezonden. Samen met vriend Harry ga ik (nu nog) regelmatig naar het theater om sommige cabaretiers levend aan het werk te zien, maar een mens moet keuzes maken en je kunt nu eenmaal niet álle voorstellingen bezoeken.

De voorstelling "Roedel" van Lenette van Dongen hadden we wel bezocht, maar omdat dat toch alweer een tijd geleden was, heb ik 'm op TV weer bekeken, en heb er weer van genoten. Dit seizoen toert ze met haar nieuwe voorstelling en die gaan we in mei van dit jaar bezoeken.

Toen ik vernam dat Herman Finkers de oudejaarsconference voor zijn rekening nam, was ik niet meteen enthousiast. Ik vind zijn humor wel aardig, maar het leek me niet geschikt voor wat wij Nederlanders onder een oudejaarsconference verstaan. Ik kon er niet meer naast zitten, wat zette hij een prachtige voorstelling neer. Ogenschijnlijk verkleinde en versimpelde hij op briljante wijze de grote (wereld)problemen van afgelopen jaar, maar hield ons allemaal een spiegel voor, zoals het bij een goede oudejaarsconference ook hoort. Een diepe buiging.

"Even Geduld AUB!" was de titel van de theatershow van Jochem Myjer, die hij door een plotselinge ernstige ziekte, zware operatie en langdurig herstel met uitstel alsnog in de theaters heeft gebracht, en op nieuwjaarsdag werd ie op TV uitgezonden. Energiek als altijd, maar ook reflecterend naar aanleiding van zijn ziekte en herstel was het een heel bruisende, gekke, en tegelijkertijd ook ontroerende show. Omdat hij heel erg druk is zou ik niet zo gauw naar het theater gaan voor Jochem, maar op het formaat TV scherm kan ik het aan en geniet ik er ook erg van.

Harry en ik zijn destijds wel naar de theatervoorstelling "iClaudia" van Claudia de Breij geweest en kwamen daar enigszins wat teleurgesteld vandaan. We kwamen tot de conclusie dat we niet meer naar een show van haar zouden gaan. Daarna zag ik haar terecht met een Poelifinario bekroonde en bewierookte show "Hete Vrede" op TV en vond dat werkelijk een ge-wel-dige voorstelling. Haar ster is nog steeds rijzende, ze heeft verschillende prijzen in de wacht gesleept, presenteert, schrijft boeken, zingt en heeft zowaar een nummer 4 notering in de Top 2000 behaald met haar uit "Hete Vrede" afkomstige liedje "Mag Ik Dan Bij Jou". Ook heeft zij vorig jaar uit handen van Herman van Veen de Louis Davidsring mogen ontvangen.

Gisteren werd haar laatste theatershow "Teerling" uitgezonden en die was wederom prachtig. Ik heb aan de buis gekluisterd gezeten. Rode draad door deze voorstelling is dat zij een diepe wens heeft om de eerste vrouw op de maan te zijn. Dat zal niet gaan lukken ben ik bang, maar Claudia is wel de eerste vrouw die dit jaar de oudejaarsconference zal verzorgen. En terecht.

Lenette van Dongen

Herman Finkers

Jochem Myjer

Claudia de Breij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten