zondag 27 januari 2019

Gisteren, vandaag, morgen

In 1963 werd de Amerikaanse meidengroep Shangri-Las geformeerd, bestaande uit de zussen Mary en Betty Weiss en de eeneiige tweeling Marge en Mary Ann Ganser. Ze waren anders dan de lieflijke meisjesgroepen uit die tijd, meer rauwer en streetwise en dat klonk ook door in hun nummers. De grootste hit was het met veel motorgeronk opgenomen "Leader Of The Pack". Uit een heel ander vaatje werd getapt met het qua muziek tegen Beethoven's "Mondscheinsonate" aanleunende "Past, Present And Future" uit 1966.

Een jaar eerder won de toen 19 jarige Elly Nieman het 'Cabaret Der Onbekenden', en als prijs mocht ze een album opnemen. Op dat album stond werk wat Elly voor het merendeel zelf had geschreven of vertaald. Eén van die vertalingen was het bijzondere nummer van de Shangri-Las, nu getiteld "Gisteren, Vandaag, Morgen". Met Elly zou het helemaal goed komen, ze was 'het mager meisje van plezier' op "Prikkebeen", de hit met Boudewijn de Groot. Huwde in 1968 Rikkert Zuiderveld en is tot op de dag van vandaag samen met hem niet alleen ruim vijftig jaar getrouwd, maar ook nog steeds succesvol als het duo Elly & Rikkert met zowel kinder- als volwassenenrepertoire. Ook schrijft Elly kinderboeken.

Gisteren,Vandaag, Morgen

Gisteren
Gisteren
Wat moet ik je vertellen over gisteren
Ik was gewoon een kind
Met kindervreugden en kinderpijn
Dromen die vervlogen zijn
Was ik ooit verliefd
Ik noemde het liefde
Zie je het leek op liefde
Dat wil zeggen
Soms
Ach, dat wil zeggen
Soms

Vandaag met je uit
Waarom niet
Of ik dansen wil
Natuurlijk
Vanavond met je naar het strand
't Zou heerlijk zijn
Maar raak me niet aan
Raak me niet aan
Want dat mag niet gebeuren
Nooit meer
Nooit meer

Zullen we dansen

En dan morgen
Ach morgen is nog zo ver weg
Misschien dat er dan wel iemand is
Iemand die echt alles voor me is
Weet je, ik zong als kind: 
Er kwam een vogel gevlogen
Met in z'n snavel een brief
En daar stond in geschreven
Ik heb je zo lief
Maar die vogel vloog voorbij
Gewoon
Net als m'n kinderdromen
Soms denk ik
Hij zal niet meer komen
Nooit meer
Hij zal niet meer komen
nooit meer


© Elly Nieman, Jerry Leiber, Artie Butler, George Morton







Geen opmerkingen:

Een reactie posten