vrijdag 25 januari 2019

Oogappels

Als er een nieuwe Nederlandse serie wordt uitgezonden geschreven en geregisseerd door hetzelfde team die verantwoordelijk is voor "Gooische Vrouwen" en "Divorce", en er spelen niet de minste acteurs in, o.m. Jeroen Spitzenberger, Bracha van Doesburgh en Eva van der Gucht, dan ga ik op z'n minst de eerste aflevering kijken. Die was gisteren en ik ben meteen om. Het verhaal gaat over verschillende gezinnen in diverse samenstellingen met pubers die op dezelfde school zitten.

Zo'n eerste aflevering is een kennismaking met de personages waardoor je al een beetje kunt zien hoe de wind zal gaan waaien en wat de toon van het verhaal is. Het handelt dus over de opvoedproblemen die ouders kunnen tegenkomen met hun puberkinderen. Mooi is het dat er ook een éénoudergezin in voorkomt, een samengesteld gezin en mensen met verschillende achtergronden. Erg leuk vind ik dat buiten het verhaal om de ouders van de ouders, in een soort interviewsetting hun visie op opvoeding geven, waardoor je de ouders wat beter kunt begrijpen. Want voor mij is Merel (Malou Gorter) direct al de vrouw en moeder uit de hel die er strikte regels op na houdt en gruwelt van iedere spontaniteit. Ze maakt nota bene een agenda-afspraak om met haar man Erik (Ramsey Nasr) te neuken. Maar als haar eigen moeder in beeld komt en haar visie over opvoeden geeft, zie je dat het een kille emotieloze vrouw is, en Merel van huis uit dus niet beter weet. De zoon van haar man, Chris (Thor Braun), komt de eerste aflevering bij hen wonen en zet meteen al zaken op scherp. Hij komt uit Australië en durft Merel met haar eigen woorden en regels om de oren te slaan. Nu al mijn favoriete puber.

Ik ga met veel zin deze tiendelige serie volgen, donderdags om 20.35 uur op NPO 1.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten