zondag 26 juli 2020

Sara Verkuilen

Sara Verkuilen is een kapster in Round Lake Beach, Illinois, die net als iedereen te maken kreeg met de gevolgen van het coronavirus. Ze zat vanwege de lockdown een tijd zonder werk, maar haar salon is weer open en juist in deze tijd die ze zelf als een 'wilde rollercoaster van emoties' bestempeld ontving ze in juni een brief waarin het volgende te lezen stond:

Beste Sara,

Dit is een beetje ongemakkelijk. Maar ik heb echt een lange tijd gewacht om je dit te vertellen.
Mijn vrouw en ik kwamen bij je voor een knipbeurt kort voor Kerstmis vorig jaar. Mijn vrouw leed aan dementie en jij behandelde haar alsof je je hele leven al met dementerenden werkt. Je liet ons naast elkaar zitten en toen het tijd was om haar haar te knippen, draaide je haar stoel naar mij, zodat ik haar gezicht en haar reacties kon zien terwijl jij haar knipte. En het ging beter dan ik had verwacht.

Helaas is ze in maart overleden. En het bezoek aan de kapper was één van de laatste goede momenten van haar leven. Ze voelde zich zo mooi. Ze ging die dag vaak naar de badkamer om in de spiegel te kijken en kwam dan stralend weer terug. Het was zoveel waard om haar zo blij te zien.

Terugkijkend, was het waarschijnlijk één van de vele knipbeurten die jij die dag hebt gedaan. Maar deze was er één waarmee je een vrouw haar gevoel van eigenwaarde weer hebt teruggegeven en haar gevoel van schoonheid. Ik hoop dat je altijd de kracht van jouw beroep blijft realiseren. 

Het is zo makkelijk om zulke dingen als vanzelfsprekend te beschouwen.

Vriendelijke groet

Een dankbare klant.

Sara was meer dan verrukt met deze brief en zegt totaal geen ervaring te hebben met dementerenden, maar gewoon probeert om iedereen die in haar stoel zit met respect te behandelen. Ze had gehoopt dat ze de man kon bedanken voor zijn lieve woorden en hem te condoleren, maar hij heeft geen naam of adres gegeven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten