zondag 12 juli 2020

Telefoontje

Wat is het aardigste wat een vreemde voor je heeft gedaan of tegen je heeft gezegd?

Op die vraag komt Joe uit Chicago met een verhaal van toen hij werkzaam was in een LHBT-boekhandel. 'Boekhandels waren nog nog iets in die jaren', zo begint hij. 'Op een avond kwam er een telefoontje en de beller zegt dat hij denkt homo te zijn en is van plan zichzelf iets aan te doen. Maar dit was een boekhandel en geen crisis-centrum. Aan de andere kant zolang ik met hem in gesprek ben is hij veilig'.

'Ik praat dus met hem en ik beantwoord vragen, ik probeer bemoedigend te zijn en ik klink waarschijnlijk iets te uitzinnig en het is zeker dat ik de vier, vijf klanten in de winkel negeer. Tot een vrouw haar hand op mijn schouder legt en om de telefoon vraagt. 'Het is nu mijn beurt' zegt ze.'

'En deze lesbische vrouw van rond de vijftig begint met de man te praten, vervolgens staan de andere klanten in de rij . Iedere klant in de winkel begrijpt dit telefoontje, kennen het gevoel en nemen allemaal om beurten de telefoon over om met de beller te praten. Wat er toen in mijn boekhandel gebeurde geeft me tot op de dag van vandaag troost en ik krijg er nog steeds tranen van in mijn ogen.'






Geen opmerkingen:

Een reactie posten