zaterdag 10 oktober 2020

Nummer 1

Een combinatie van de veel te vrijblijvende maatregelen van de overheid en de Nederlandse 'ik-laat-mij-niets-zeggen-houding' van net iets te veel mensen heeft er in geresulteerd dat we nu in deze tweede coronagolf binnen een maand tijd op de eerste plaats staan in Europa qua besmettingen per 1.000.000 inwoners. Het is haast een rechte lijn omhoog in onderstaande grafiek. Ik ben niet verbaasd. U? Maar, even omdenken, zo staan we na de winst van het Eurovisie Songfestival vorig jaar toch maar mooi weer met iets op nummer één. 

Ik had al voorvoeld dat er in september een tweede piek zou zijn gezien de manier hoe men over het algemeen met de halfslachtige volledig onduidelijke maatregelen omgaat plus al die ophoktokkies die per se met vliegtuig en al op vakantie moesten. Ik hoorde Mark Rutte van de week licht geïrriteerd antwoorden op de vraag of die maatregelen misschien iets strenger zouden moeten, dat we in Nederland toch niet zo kinderachtig zijn dat we ons niet gewoon aan die maatregelen kunnen houden. Ja, Mark, zo kinderachtig zijn we wel. Hij en ik begeven ons in andere kringen, zoveel is wel duidelijk. Nu begeef ik me sinds maart helemaal niet zo veel meer, maar op mijn werk zag ik al vanaf dag één dat er teveel mensen zijn die het allemaal niet zo serieus nemen, daarnaast de cry babies op social media en tijdens protesten wiens leven in en om het huis zo verschrikkelijk moet zijn dat ze volledig van de leg zijn nu een vakantie, avondje stappen of iets anders buitenshuis en groupe voor dit moment even niet zo verstandig is. 

Het waren ook juist die mensen die weer helemaal los gingen toen er wat versoepelingen kwamen. Men stond zelfs voor terrassen te wachten toen die na enige weken weer open gingen. Verbazen doet het me allemaal niet meer, ik verwonder me slechts. De schatten beseffen niet dat juist hun gedrag er mede de oorzaak van is dat er een tweede piek is en we daarin op nummer één staan. Dat en het halfzachte beleid van Mark en de zijnen. Met klem iets 'dringend adviseren' komt bij te veel mensen niet aan, dat mag onderhand wel duidelijk zijn. Men bakkeleit over wel of geen mondkapjes, in sommige kerken komen zeshonderd gelovigen al zingend bij elkaar, vertrouwend op God. Nou u weet Hij was van de week bij me, ik heb nieuws voor ze, ik zou maar niet teveel vertrouwen hebben. De echte die hards zullen bij een eventuele verplichting nog steeds weigeren zich aan de situatie aan te passen. Maar geef dan boetes of iets. Als het Nederlanders geld kost kunnen ze plots omslaan als een blad aan een boom. 

Nou ja, Mark wil dit weekend nog afwachten. Er komen iedere dag zo'n kleine 6000 besmettingen erbij, dus waarom gewacht? En we staan op nummer één, hè, nog even voor de duidelijkheid. Maar mocht er geen daling plaatsvinden in de komende 72 uur, dan is Mark bereidt om 'elke beperkende maatregel te nemen die nodig is'. Maar ik vermoed wel dat het bij 'dringende verzoeken' blijft, want we zijn allemaal volwassen mensen, toch Mark? 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten