woensdag 29 maart 2017

Einde van een tijdperk


Gisteren was het op het journaal, na 40 jaar zal Hitkrant niet meer als tijdschrift verschijnen, en er ging pats boem een laatje open. Het laatje van de vele verschillende poptijdschriften uit mijn jeugd, een jeugd waarin internet nog niet bestond en wij de informatie over de artiesten en jeugdidolen van die tijd in de tijdschriften konden vinden. Zo vanaf 1976/77 kocht ik iedere maand Popfoto, een tijdschrift wat tussen 1966 en 1995 heeft bestaan. Het geweldigst waren de grote posters die er in stonden en waarmee ik de muren van mijn kamer versierde. Je kon verder lezen over de artiesten van dat moment, er stonden songteksten in, kortom iets waar ik iedere maand naar uitkeek. Ik weet nog dat ik voor de kerst van mijn ouders een abonnement kreeg, zodat ik het blad vanaf dat moment gewoon in de brievenbus kreeg.

Begin jaren 80 heb ik het abonnement op Popfoto opgezegd, en een abonnement op Hitkrant genomen. Die kwam wekelijks uit. Ik vond Hitkrant toen gewoon leuker dan Popfoto, maar na een paar jaar zegde ik ook dat abonnement op. Ik was ouder en aan de muur van mijn kamer hingen geen foto's meer van popartiesten. Ik werkte toen bij de boekhandel en ik kon de tijdschriften ook gewoon daar inkijken, dat zal denk ik meegespeeld hebben. Als scholier heb ik menige tijd doorgebracht op de tijdschriftenafdeling van V&D waar ik, buiten het tijdschrift waar ik op dat moment een abonnement op had, alle andere poptijdschriften (Muziek Express, Joepie, Bravo, Muziek Parade, Smash Hits) doorlas.

Popmuziekbladen, het einde van een tijdperk nu alles op internet te vinden is, maar de Hitkrant was als laatst overgeblevene al geen écht popblad meer. Het was verworden tot een lifestylemagazine gericht op meisjes.

























Geen opmerkingen:

Een reactie posten