dinsdag 14 maart 2017

In Memoriam: Kitty Courbois

Vanaf 1958 t/m 2016, waarin ze haar laatste rol speelde, heeft ze altijd werk gehad, één van de grootste actrices van Nederland met die prachtige uit duizenden herkenbare stem, Kitty Courbois. "Het werk is me altijd aangewaaid" zie ze daar zelf over. Grote rollen op het toneel, in films op televisie, hoorspelen. Ze speelde net zo makkelijk "Medea" van Euripides als een oma in de kinderfilm "Madelief". Ze beheerste en bediende het hele spectrum. Ze was vanaf het prilste begin van hun beider carrière tot aan zijn overlijden innig bevriend met Ramses Shaffy, leefde eigenlijk zo'n zelfde soort leven. "Ramses, Joop (zijn vriend) en ik we smeten met geld en we verdienden niets. Ik had vroeger ontzettend veel schulden. Ach, we leefden allemaal zo".

Drie jaar geleden heb ik haar op het toneel gezien, samen met Ingeborg Elzevier en Sigrid Koetse, ook actrices van dezelfde allure als Kitty. Ik heb intens genoten. Ze kwam altijd wat stuurs en kordaat over, maar in interviews met haar kun je lezen hoe ongelofelijk veel humor Kitty had, dat onderschrijven de mensen die haar hebben gekend ook. Haar eerste filmrol in 1963 was onder regie van Frans Weisz, en er waren vergevorderde plannen om later dit jaar weer samen met hem een film te maken, "Het Leven Is Verrukkulluk" naar het gelijknamige boek van Remco Campert. Maar helaas zal dat niet meer gaan, Kitty is op 11 maart onverwacht overleden aan een hersenbloeding, ze is 79 jaar geworden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten