Lichten en schaduwen

Gisteren is het wereldkundig gemaakt, het liedje waarmee de zusjes Vol als O'G3NE voor Nederland aan het songfestival mee gaan doen. Er zijn meteen reacties van mensen die weten dat dit zeker in de finale gaat komen, of zelfs zal gaan winnen, maar evengoed ook mensen die het helemaal niks vinden en denken te weten dat het zal stranden in de voorronde. Dat vind ik heel bijzonder, want hebben ze de andere 42 inzendingen dan al gehoord waarmee de meisjes de competitie aangaan? Nee, dat hebben ze niet, al was het alleen maar om het feit dat de inzending van 19 landen nog helemaal niet bekend is. Een beetje voorbarig dus om beide uitspraken te doen.

Je kunt het wel over het liedje hebben, als eerste indruk. Nu blijft O'G3NE voor mij nog steeds een soort Pussycat 2.0, maar als een paal boven water staat de ze fantastisch kunnen zingen, dat hebben ze al mee op een festival waar dat niet altijd het geval is. Het liedje heet "Lights and Shadows" en is opdragen aan, of gaat over, hun ernstig zieke moeder. Het is geschreven door hun vader in samenwerking met het vriendje van één van de meisjes. Ze houden het dus in de familie en dicht bij zichzelf. Of je een liedje moet zingen op een festival over of voor je zieke moeder, ga ik niets over zeggen sinds er vorig jaar een lied over een daad van oorlog van Rusland tegen Oekraïne in 1944 heeft gewonnen. Zelf zeggen ze dat het lied een ode is aan hun moeder, maar dat ze het tevens opdragen aan alle zieke mensen of personen met problemen en hun familie en vrienden.

Het nummer is in mijn oren gemaakt in de beste eurovisietraditie van enkele jaren terug, dus enigszins gedateerd met een hoog hallelujah jutteperen gehalte, met nog een halve minuut te gaan ontaard het nummer met handgeklap en de fenomenale bijna extatische samenzang van de zusjes in een soort EO-jongerendag hymne. Een welhaast religieuze ervaring. Maar vergis je niet, ieder jaar zitten dat soort inzendingen erbij, veelal uit Oost Europa, en scoren verrassend goed. Het is verder niet zo'n spannend liedje er gebeurt niet zo heel veel in, en de tekst moeten we ook maar niet langs de grammaticale meetlat leggen. Aan de andere kant hebben we ooit gewonnen met een tekst als: "Dingadong every hour, when you pick a flower, even when your lover is gone, gone, gone, sing ding ding dong".

Zoals gezegd moet het in perspectief gezien worden straks t.o.v. de concurrentie en valt of staat alles natuurlijk met de stagesetting en de performance van O'G3NE. We hebben met Trijntje Oosterhuis gezien hoe verschrikkelijk mis het kan gaan. Hun kracht zit 'm in hun samenzang, dat geeft het saaiste liedje kleur.

O'G3NE

Pussycat

Reacties

Deze blogs zijn de afgelopen 30 dagen het meeste gelezen:

Afscheid met stille woorden

In Memoriam: Sandra Reemer

Watersnoodramp

Het motorblok wat maar niet starten wil

Betonstad Almere

Amis à Paris