vrijdag 11 mei 2018

10 Mei

Tien mei heb ik niks gedaan, laat opgestaan.
De trap afgegaan, de krant laten liggen en de afwas laten staan.
Niks gedaan.
De telefoon niet aangenomen, de deurbel laten gaan.
Wie het ook was voor de deur laten staan.
Niks gedaan, niks gedaan 'k heb niks gedaan.

Tien mei heb ik niks gedaan met de gordijnen dicht,
en de televisie aan op de bank gelegen af en toe eens opgestaan,
om voor nog maar eens een bakje koffie naar de keuken te gaan.
Niet gegeten, nergens heen gegaan tijd uitgezeten verder niks gedaan.
Niks gedaan, alleen af en toe gedacht wat deed ik vroeger op die dag?

Wat heb ik op tien mei ooit niet allemaal gedaan,
toen ik die dag nog gewoon aan me voorbij kon laten gaan?
Waarschijnlijk wat gelezen of naar de stad gegaan.
Gelopen door de regen met mijn laarzen aan.
Misschien heb ik die dag wel verstoppertje gespeeld,
ruzie gemaakt of me ontiegelijk verveeld.

Wat heb ik die dag ooit niet allemaal gedaan,
toen ik hem nog gewoon aan me voorbij kon laten gaan?
Misschien heb ik gedanst op een geweldig leuk feest,
of ben ik die dag een keer een dagje ziek geweest.
Misschien deed ik wel niks, zat ik thuis voor de tv,
of zat ik in de klas en maakte een dictee.
Al die tien mei's ongemerkt voorbij gegaan,
totdat ik vorig jaar 's nachts de telefoon hoorde gaan.

Ik ben toen op tien mei 's nachts opgestaan,
ik heb me aangekleed, ben de trap afgegaan,
ik heb mijn sleutels gepakt, mijn jas aangedaan.
Door de nacht ben ik naar mijn moeder gegaan.
Bij het hospice ben ik naar binnen gegaan.
Ik was erbij toen ze is doodgegaan.
Doodgegaan.

Tien mei heb ik niks gedaan, de gordijnen dicht, televisie aan.
Tien mei heb ik niks gedaan, op de bank gelegen en weer naar bed gegaan.


                                                                                                                                             
                                                                                                                                                                Geïnspireerd door Harrie Jekkers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten