vrijdag 21 september 2018

"The World I Threw Away"

"The World I Threw Away" is een nummer dat geschreven is door Neil Sedaka en Howard Greenfeld in 1969. Het is voor het eerst op de plaat gezet door Johnny Mathis. Datzelfde jaar neemt Neil Sedaka het zelf ook op. Ik leerde het lied kennen in de versie van Patricia Paay op haar album "The Lady Is A Tramp" uit 1977. Ik wil hier meteen maar weer eens benadrukken wat een geweldige zangeres Patrica Paay altijd is geweest, naast dit nummer wat mijn favoriet is, heeft ze zo ongelooflijk veel gedaan onder haar eigen naam, maar ook op talloze hits van de jaren 60, 70 en 80 is ze te horen als backingvocaliste of zong ze partijen in voor 'zangeressen' die dat zelf niet zo heel goed konden.

Goed, dat moest ik even kwijt, maar terug naar het liedje. Ik had ineens zin om er een hertaling van te maken, dan heet het "De Wereld Die Ik Achterliet" 


De Wereld Die Ik Achterliet

Vandaag zag ik je lopen op straat.
Je zei 'hallo' we hebben even gepraat.
En voor ik het wist zag ik vlug
mijn wereld van vroeger terug.
Na zoveel jaren apart
zat jij nog steeds in mijn hart.
Het deed me meer dan ik had verwacht.

We spraken over onze leuke jaren
voor we onze eigen koers gingen varen.
Jou te zien maakte dat mijn verleden
plotseling werd vermengd met het heden.
Het duurde niet lang want
ik zag een trouwring aan jouw hand.
Daardoor zag ik de wereld die ik achterliet. 

Je gaf me op m'n wang een zoen,
ik voelde tranen prikken toen.
Je zei 'Het was leuk om je te spreken',
en ik voelde mijn hart breken.
Het was idioot, begrijp ik nou
maar toen je wegging volgde ik jou 
Ik moest de wereld zien die ik achterliet.

Ik zag de straten in een vroeger licht.
Mijn verleden openbaarde zich.
Op ieder plein en in elke laan
keek het verleden mij aan. 
Met elke herinnering, wist ik voor mij
is het nu over en echt voorbij.
Toch bleef ik kijken naar de wereld die ik achterliet.

Ik keek naar jouw raam in de nacht,
het licht brandde er zo zacht.
In gedachte hoorde ik je stem,
maar ik wist dat je daar was met hem.
En nu loop ik weg van je huis.
Vaarwel lief, dit is niet meer mijn thuis.
Vaarwel ook aan
de wereld die ik achterliet. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten