zaterdag 8 september 2018

Toen was geluk ... #15

In de 32 jaar dat ik nu zelf een huishouden bestier heb ik er nooit één gehad, en ook nooit gemist. Een centrifuge. De wasmachines die ik tot nog toe heb gehad centrifugeerden voldoende om de was erna aan de lijn te hangen. Nee, ik heb geen droger, ook een huishoudelijk apparaat wat ik in al die jaren nooit heb gemist.

Thuis hadden we wel een centrifuge en mijn moeder maakte er veelvuldig gebruik van. Belangrijk was dat je 'm goed laadde, anders danste ie de hele badkamer door. Je moest onder het tuutje een emmer zetten om het water op te vangen, maar mijn moeder zette dat richting doucheputje, liep het meteen weg. Als klein kind mocht ik er nooit bij in de buurt komen, dus ging er een grote aantrekkingskracht van uit. Maar op een onbewaakt ogenblik heb toch ooit kans gezien om mijn hand in de draaiende centrifuge te steken. Veiligheidsdeksels, daar deed men in de jaren 70 niet aan. Mijn moeder kreeg zowat een apoplexie en kon op tijd erger voorkomen. Ze was enorm geschrokken en de gebeurtenis werd daarna op iedere gelegenheid die zich maar voordeed verteld. Het spreekt voor zich dat ik nadien niet meer in de buurt mocht komen als er werd gecentrifugeerd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten