donderdag 7 maart 2019

Toen was geluk ... #29

Als totaal van school vervreemde weet ik niet of het nog zo is, maar wij kregen op de lagere school in de ochtend schoolmelk te drinken. Hoewel kregen, de ouders betaalden daar gewoon voor onder de uitgavepost 'melkgeld'. Heden ten dage staan de kinderen bol van de allergieën waarvan lactose intolerantie er één van is, dus zou het me niet verbazen als het niet meer gebeurd. Bij ons was er één jongen in de klas die geen melk kreeg om de simpele reden dat hij het gewoon vies vond.

De melk kwam in zwarte ronde kratten en daar zaten pakjes melk in in de vorm van een driehoek. Ik kan me nog herinneren dat ik de kratten wel eens heb verdeeld voor de klassen, waarbij ik er zorg voor moest dragen dat er voor iedere klas de juiste hoeveelheid pakjes werden afgegeven, vanwege de driehoekvorm moest je ze op een bepaalde manier in de kratjes doen. Ergens in de ochtend werd het sein door de juf of meester gegeven dat we onze melk konden opdrinken.

Melk drinken werd als iets gezonds beschouwd, er was zelfs in de jaren 60 en 70 een campagne in het leven geroepen met het getekende figuurtje Joris Driepinter. Die, het zit al in z'n naam besloten, aanraadde om toch zeker drie glazen melk per dag te drinken, want dan werd je net zo sterk als hij. Joris kon olifanten optillen of een auto.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten