donderdag 25 februari 2021

Bezoek

Gisteren kwam vriendin Talitha op bezoek, we hadden een eerdere afspraak verzet omdat die midden in de sneeuw- en ijsperiode was gepland, en ons doel was om naar Delft te gaan om daar de klinker te bezoeken van mijn moeder. Dat had met sneeuw erop natuurlijk geen zin. In eerste instantie zou mijn zus ook meegaan, maar in deze pandemische tijd met maatregelen is het toegestaan om slechtst met twee personen door de straten te bewegen. Met haar ga ik gewoon nog een andere keer.

Talitha was er om een uur of één en omdat ergens een lunch gebruiken niet tot de mogelijkheden behoort, had ik lekkere verse broodjes gehaald en gewoon thuis een lunch bereid. Daarna op weg naar Delft, het was, dankzij de klimaatcrisis, heerlijk lenteweer. Nadat we de auto hadden geparkeerd fijn een wandelingetje gemaakt naar de Jozefstraat waar de klinkers liggen. Op de foto's die ik eerder had gezien kreeg ik het idee dat het een hele lange straat was, maar dat is niet zo, het is een klein stukje, maar er is nog uitbreiding mogelijk. Van anderen die mijn moeders klinker al hadden bezocht en foto's hadden gemaakt wist ik waar deze zich bevindt. Naast een deur. Het was snel gevonden. Het was een mooi moment, nu was het écht. Ondanks het pandemiehaar toch een fotootje gemaakt.

De deur geeft toegang tot een Mariakapel waar je een kaarsje kan branden, dat hebben we vanzelfsprekend gedaan. Talitha was nog nooit in Delft geweest, dus hebben we een wandelingetje gemaakt over de grachten en het marktplein wat ondanks dat er best aardig wat mensen liepen toch een wat apocalyptische aanblik gaf vanwege alles wat, heel begrijpelijk, dicht is. Mochten we zo rond 2028 weer alles kunnen en mogen gaan we nog eens terug om winkeltjes, terrasjes en de mooie Delftse musea te bezoeken. Nu behielpen we ons met een koffie to go met een chocoladekus op de Grote Markt. Nog wat geslenterd en even in een oase van rust in de tuin van het Prinsenhof op een bankje gezeten. 

Op weg weer naar huis blijkt dat niet iedereen thuis werkt, er was gewoon file! En omdat we zo een dag meestal afsluiten met een diner bij ons favoriete restaurant De Bank, maar dat nu niet kan, denken wij in mogelijkheden, als wij niet naar De Bank kunnen, halen we De Bank naar ons toe. We hebben er eten besteld en thuis het Bankgevoel gecreëerd. De avondklok verordonneerde dat Talitha iets voor achten de reis naar huis weer moest aanvangen. 

Zo hebben we door positief soepel mee te bewegen met de huidige situatie, in mogelijkheden te denken met wat nog wél kan en onderwijl alle maatregelen gewoon in acht te nemen een hele fijne en leuke dag gehad. 



1 opmerking: