donderdag 21 december 2023

Kerstpakket

Volgens mij is het een echt Nederlandse iets, het geven en ontvangen van een kerstpakket. Werkgevers geven hun werknemers voor kerst een pakket met daarin allerhande lekkernijen of leuke dingen als dank voor hun inzet het bijna afgelopen jaar. Dat pakket kan naar believen worden ingevuld. Ik weet dat de eigenaar van het bedrijf waar mijn vader werkte, een klein bedrijf, voor elke werknemer een op de persoon toegesneden pakket samenstelde. Er zijn ook bedrijven die aan een eindejaarsuitkering doen, of bonnen geven zodat de werknemers zelf iets kunnen uitzoeken, dit omdat veel mensen het gegeven paard wel in de bek kijken en altijd wat te zeuren hebben over de inhoud van het kerstpakket. 

Het is geen verplichting dat de werkgever dit doet. Er is daarom niemand die mij ooit commentaar heeft horen geven over wat ik in al die jaren van de diverse werkgevers heb mogen ontvangen. Ik vind het al leuk dát ze iets doen. Ook dit jaar heb ik weer een kerstpakket gekregen. Gisteren ontving ik 'm en ik schrok wel even, want het was nogal een volwassen doos en best zwaar ook. In mijn herinnering kregen we vorig jaar een handzame doos die makkelijk was mee te nemen. Maar later realiseerde ik me dat ik toen met de metro was en nu op de fiets.

Het is een geluk dat ik op de weg van en naar mijn werk geen verkeerslichten tegen kom en niet hoef te stoppen want het was met gevaar voor eigen leven dat ik die enorme doos half op het stuur en de stang heb kunnen plaatsen, waarbij de mogelijkheid om te sturen tot een minimum was beperkt. Het duurde ook even eer ik de juiste hoek van doos en en mezelf had gevonden, maar toen die er eenmaal was, was het gaan tot aan huis, afstappen of stoppen was uit den boze, het zou een nieuwe herschikking van alles betekenen. Ik heb heel onhandig moeten trappen en aangezien het met mijn rug de laatste tijd wat vervelend is, was het wel even afzien. Vlakbij huis waar ik een bruggetje over moet ben ik gestopt en heb het laatste stukje gelopen. 

Maar het was het waard. Het is een heel mooi pakket met allemaal lekkers en ook leuke dingen. Ik voel me verwend. Wel een memo aan mezelf dat ik volgend jaar, als ik het mag beleven, met de metro ga als het kerstpakkettentijd is. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten