zaterdag 24 april 2021

Herinnert U zich deze nog? #174

PAUL OSCAR
"MINN HINSTI DANS"
1997
Geen hitnotering


Klik hier als de video niet te zien is. 

Volgende maand is het weer zover na een jaar gedwongen pauze, het Eurovisie Songfestival. Vanzelfsprekend ben ik al bezig om voor u, ter leering ende vermaeck, elke inzending van commentaar te voorzien zodat u goed voorbereid de Euroviseweek zal ingaan. Voor nu lijkt het me weer eens leuk om in het roemruchte verleden van het festival te duiken. 

Terug naar het jaar 1997, er was nog een orkest en men diende in de eigen landstaal te zingen. Orkest, jawel, maar veel muziek kwam ook van tape. Vaak was het een combinatie, zoals bij deze inzending van IJsland. Er kan gerust gesteld worden dat deze inzending z'n tijd ver vooruit was, zo ver dat de jury's er met gefronste wenkbrauwen naar keken. In latex gestoken danseressen die over een bank lagen te kronkelen met suggestieve bewegingen en Paul Oscar die als een IJslandse David Bowie zijn woorden ondersteund door een strakke discobeat over het voetlicht bracht. Het baarde opzien, niet wetend want ons in de jaren die nog moesten komen te wachten stond, van hoogbejaarde oma's en diverse travestieacts tot monsters en bdsm.  

Er werd in dat jaar voor het eerst door vijf landen geëxperimenteerd met televoting. Van de 18 punten die de IJslandse inzending kreeg kwamen 16 van de vijf landen die aan televoting deden. Het lied bereikte uiteindelijk een 20e plaats in een veld van 25 deelnemers. Maar het gaf wel aan dat de mensen thuis heel anders naar de inzendingen keken dan de vakjury's. 

Paul Oscar is heden ten dage nog steeds een bekendheid in eigen land, als zanger, liedjesschrijver en disc jockey. Hij beseft dat IJsland als werkgebied eigenlijk te klein is voor hem, maar, zo zegt hij zelf: "Ik ben een IJslander. Ik ben hier thuis. Mijn wortels zijn heel belangrijk voor me. Ik zou het niet willen ruilen voor een zak goud." 

Paul Oscar nu. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten