dinsdag 4 mei 2021

Heteluchtfriteuse

Al decennia leef ik mijn leven zonder friteuse. Ooit had ik er wel een, maar die pannen worden zo viezig en ik gebruikte 'm eigenlijk te weinig. Ik ben ook niet zo frituur-snackererig, dus toen mijn laatste verloofde het huis verliet volgde de friteuse al vrij snel, hup in de kliko ermee! De friteuse, niet de verloofde. 

Als ik nu eens frietjes maak doe ik dat in de oven, geen vet en heerlijk knapperig. Maar innovatie staat niet stil en sinds een aantal jaar bestaat er zoiets als heteluchtfriteuses. In de volksmond ook 'Airfryers' genaamd, hoewel dat de merknaam van Philips voor de heteluchtfriteuses is. Ik maakte er voor het eerst kennis mee bij vriendin Talitha, zij had er er een en de snackjes die er uit kwamen smaakten ook echt naar wat het moest zijn in plaats van naar een hap vet, zoals uit de old school-friteuses. Maar ik vond het apparaat best wel enorm. Waar zet je zoiets neer? Afgelopen kerst ontdekte ik bij vrienden Rick en Chris een wat handzamer formaat, en mijn interesse was gewekt. Maar dit is niet de tijd van winkelen en ook al kan en mag het sinds een week weer wel, ik begin er nog niet aan, de beelden van het wachtend gepeupel om winkels te mogen betreden spreken voor zich.

Ik ga nooit ergens voor in de rij staan wachten, dan maar niet. En zeker in pandemische tijden vermijd ik mensen zoveel mogelijk. Nu was er een actie in de folder van supermarkt Dirk van den Broek, een heteluchtfriteuse van Tefal en daardoor werd mijn inmiddels sluimerende interesse weer aangewakkerd. Boodschappen moet een mens toch doen, dus ik bedacht dat ik die friteuse wilde hebben. Niet dat ik nu plotseling wel dagelijks zal gaan frituren, maar gewoon omdat het kan en om eens een warm snackje te kunnen serveren waarvan je niet meteen je aderen voelt dichtslibben. 

Ik ging gisteren, op de eerste dag dat folder inging, zo rond een uur of elf, boodschappen doen en ontdekte bij Dirk van den Broek dat de heteluchtfriteuse al was uitverkocht. Er waren dus mensen die er voor openingstijd voor de deur hebben staan wachten om het kleinood te bemachtigen. Ik word daar lacherig van onbegrip van. Hoe hard heb je een friteuse nodig dat je er de wekker voor gaat zetten? Dus nee, ik heb 'm nog niet, en leef gewoon rustig verder. 

Op de website van Dirk van den Broek kon je 'm online bestellen, althans dat dacht ik, maar de supermarkt heeft helemaal geen online bestelservice. Ik had 'm op een soort boodschappenlijstje gezet en dat was het. Ook daar moet ik dan wel weer om lachen, u zult het mij niet snel horen zeggen omdat ik nooit heel erg van de in de vaart der volkeren ben, maar, het is 2021 mensen! Elk grootwinkelbedrijf heeft toch een website waar men online kan bestellen? Dirk kan zonder, ook prima. Ergens in de loop van de tijd zal ik heus eens de eigenaar zijn van een heteluchtfriteuse, maar het heeft voor mij geen prioriteit. 

De heteluchtfriteuse van Tefal die ik dus (nog) niet heb. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten