zaterdag 10 juli 2021

Dansen met Janssen of waarom dat toch niet zo'n goede slogan was

Bewindslieden buitelen over elkaar heen om verbazing en geschoktheid te acteren over het feit dat de besmettingen weer explosief stijgen. Maar met een beetje gezond verstand hebben u en ik dit al aan zien komen, toen een week of twee geleden lallend alle maatregelen van tafel werden geveegd en er door de overheid werd aangemoedigd om 'te dansen met Janssen'. Ferd Grapperhaus, demissionair minister van Justitie en Veiligheid, zong zelfs op de wijs van 'Roodkapje'

'Zeg mondkapje waar ga je henen, bij het vuil, bij het vuil. 
Zeg mondkapje vind je het niet erg dat ik niet huil, dat ik niet huil'.

Veel gĂȘnanter wordt het niet. Direct na een prik met de pleister nog op de arm waren er mensen die en masse opeengepakt in etablissementen uit hun dak gingen 'omdat het weer kon'. Omdat er niet zo heel erg goed werd getest en er met QR codes is gesjoemeld om het nog maar niet te hebben over het feit dat het wel even duurt eer zo'n vaccinatie werkt, ontploft dit nu in het gezicht. 

De ironie wil dat het dezelfde mensen zijn die anderhalf jaar lang elke maatregel die diezelfde overheid afkondigde om het virus zoveel mogelijk te beperken per definitie in twijfel trokken en dat luidkeels met rode hoofden en kloppende aderen in de slaap verkondigden tijdens protesten en/of via de diverse sociale media kanalen. Maar nu men, veel te vroeg, alle maatregelen losliet was er plots geen twijfel en commentaar meer. Die is er nu weer wel omdat men zich genoodzaakt ziet om toch weer wat beperkende maatregelen te treffen. Leve de dubbele moraal!  

Ik had dit al voorzien, toegegeven, niet na twee weken, dat er zoveel nitwits zijn had ik niet verwacht, maar meer zo na de zomer, vandaar dat ik mijn mondkapjes niet bij het vuil heb gezet. Voor de zoveelste keer is weer duidelijk geworden dat het gepeupel eigen verantwoordelijkheid in deze totaal niet aan kan, het eigenbelang komt eerst. Ik vernam dat Boris Johnson, van het door de deltavariant zwaar geteisterde Verenigd Koninkrijk, ook alles wil loslaten en op de eigen verantwoordelijkheid van de Britten wil inzetten. Ik vermoed hetzelfde scenario als hier. 

Geduld is niet iedereen gegeven, kijk maar naar al die mensen die meteen een vakantie naar het buitenland hebben geboekt, maar die straks als ons land rood kleurt op de besmettingskaart weer geannuleerd zal moeten worden omdat niemand ons wil hebben. En dan, twee weken in quarantaine is ook niet voor iedereen weggelegd, het is voor velen vaak de hele zomervakantie. 

Is er dan helemaal geen zilveren lijntje in deze? Jawel hoor, het blijkt nu dus dat die maatregelen wel degelijk werken. 

Explosieve stijging van besmettingen. Huh, hoe dan? 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten