vrijdag 23 juli 2021

Keuzes, keuzes

De tijd dat ik iedere keer als mijn telefoonabonnement moet worden vernieuwd ook een nieuwe telefoon neem is al lang voorbij. Ik weet dat er mensen zijn die altijd het nieuwste van het nieuwste willen, maar ik ben niet zo'n mens. Ik vond het een hele ontdekking dat je gewoon een sim only abonnement kunt nemen en zo fijn je eigen vertrouwde foontje kan houden. Maar daar waar de bakelieten telefoon verschillende generaties meeging hebben de huidige smartphones maar een beperkte levensduur. 

Mijn foontje is nog prima, maar ik heb 'm destijds los gekocht en er blijkt nu te weinig opslagcapaciteit op te zitten, zelfs voor iemand zoals ik die er geen muziek, video's en veel foto's op heb staan of zijn hele huishouden door de smartphone laat bestieren. Het is dan ook maar 16GB. Ja, lacht u maar, ik heb het daar altijd mee kunnen doen, echter worden de huidige apps steeds zwaarder en heb ik meer nodig, want het foontje geeft steeds aan dat ik moet opschonen, en ik heb er al heel veel afgehaald. Dan kun je er een extra SDkaartje in doen, zult u als oplossing aandragen. Ik was u al voor, die heb ik erin gedaan, maar dat lukt niet. Nee, dat ligt niet aan mijn onkunde. Ik heb er mensen naar laten kijken met een doctorsgraad in de mobiele telefonie en ook die konden er helemaal niets mee.

Tijd dus voor een nieuwe telefoon, en daar waar anderen hartkloppingen van vreugde krijgen bij enkel al de gedachte aan een een nieuwe smartphone, krijg ik ze ook maar van lichte paniek. Wat moet ik kiezen? Waar moet ik op letten? Wat is belangrijk en wat juist niet? Toeval wil dat ik bericht kreeg van mijn provider dat mijn abonnement in november aanstaande afloopt en ik zelfs nu al een nieuw abonnement kan nemen en eventueel een nieuwe telefoon kan uitzoeken. Ik wacht gewoon tot november maar ik heb wel al een blik geworpen op wat er voor mij qua telefoon dan te kiezen is. 

Ik ben ooit begonnen met Android en dat ken ik dus dat hou ik, dat zijn er dan 38 om uit te kiezen. Ik voel dan al wat benauwdheid opkomen, opslagcapaciteit lijkt me 128GB een mooie middenweg, dan blijven er alsnog 25 toestellen over. Huawei, het merk wat ik nu heb staat er niet meer bij.  Begrijpelijk, want ik schijn daar dus de afgelopen jaren zonder het te weten mee gespioneerd te hebben voor China. Er staan een aantal Samsungtoestellen, dat merk ken ik, Motorola doet ook wel een belletje rinkelen, maar OnePlus, OPPO en Xiaomi heb ik nog nooit van gehoord. 

En dan kiezen hoeveel GB's mijn bundel moet zijn. 5GB en 10GB zijn even duur, maar bij 10 GB zit er nog 'datavrije muziek' bij. Edoch, ik luister natuurlijk nooit muziek via mijn foontje. Wil ik de mogelijkheid voor 5G? Ik dacht eigenlijk nu ik gevaccineerd ben dat het met die prik is ingebracht. Vervolgens moet ik natuurlijk ook alle technische specificaties doornemen, die me eigenlijk niet zoveel zeggen. Ik wil er een beetje leuke foto's mee kunnen maken, maar vervolgens heb ik geen idee wat 'camera diafragma' is of hoeveel megapixel wel of niet goed is en waarom er voor twee en achter vier camera's zijn en wat zegt 720p 1080p videopname? Nou ja, ik heb nog de tijd en ik heb lieve vrienden die heel erg thuis zijn in dit metier en die ik bij gelegenheid zal vragen om met me mee te kijken wat de meest leuke telefoon voor mij zal zijn. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten