maandag 13 april 2015

13 Mei 1973


"Hosanna heysanna sanna sanna ho
sanna hey sanna hosanna.
Hey J.C., J.C. won't you fight for me?
Sanna hosanna hey superstar"
Jesus Christ Superstar, 1973

Er zat een soort van chronologie in mijn jubeljaarblogjes, zat, want plotseling herinnerde ik me mijn 1e communie weer doordat ik in de groep op Facebook van mijn oude wijk in Den Haag gevonden foto's ervan had geplaatst en ik meende dat deze gebeurtenis niet mocht ontbreken in de jubeljaarcyclus. Bij deze is de, weliswaar losse, chronologische volgorde dus losgelaten en neem ik jullie mee naar zondag 13 mei 1973, de dag dat ik samen met een gedeelte van mijn klasgenootjes en de kinderen van de ándere tweede klas mijn 1e communie deed. 

Van huis uit zijn wij katholiek opgevoed, daardoor ging ik niet naar de kleuterschool aan de overkant van onze straat, maar naar de katholieke kleuterschool Het Koningshofje. Die keuze kwam meer van mijn vader dan van mijn moeder af, ik kan herinneren dat ik mijn moeder eens heb horen zeggen: "Het zou voor mij veel makkelijker zijn geweest om hem hier op school te doen (aan de overkant dus), maar dat wilde mijn man niet, het moest katholiek zijn". Daarna, zoals ik al in eerdere jubeljaarblogjes heb geschreven naar de eveneens katholieke Sint Ceciliaschool. In de tweede klas werden we klaargestoomd voor onze eerste communie, het werd als een hoogtepunt van het schooljaar gezien zowel door school als door thuis en zo werd er ook naartoe gewerkt. 

Ik kan me herinneren dat we spelenderwijs in de klas opdrachtjes maakten betreffende de gebeurtenis en we liedjes instudeerden en ook dat er zo tegen de communie aan repetities waren in de kerk zelf, dat was vanzelfsprekend de Antonius en Lodewijkkerk, waar ik in 1965 ook ben gedoopt. Er zat een duidelijke regie in de wijze waarop de plechtigheid zich zou voltrekken, van ons communicantjes werd een vastomlijnde participatie verwacht, de manier van binnenkomen, waar we stonden, ik kan me herinneren dat we allemaal bloemen naar het altaar mochten brengen met natuurlijk als hoogtepunt het voor de eerste keer ter communie gaan, op het altaar met beide ouders achter je. Het was vooral een feestelijke aangelegenheid dus was de hele familie en vriendenkring uitgenodigd voor de kerkdienst en een feest daarna thuis. 

Het was 1973 dus kwam er na afloop een fanfare de kerk in lopen met muziek, dit bleek teveel voor oma Toos, geboren in 1892, was een fanfare in de kerk iets ondenkbaars en deed haar ook direct in tranen uitbarsten en zo had ze toch weer even alle aandacht op zich weten te vestigen. Verder kan ik me herinneren dat het een hele drukke en feestelijke dag was en dat meester Kokshoorn 's-avonds ook nog even langskwam. De meester in huis! dat vond ik wat, zeker toen later bleek dat ie dat maar bij enkele kinderen had gedaan.

Klas 2A: Pater, meester Kokshoorn, frater Erwin
Monique, Irma, Yvonne, Carla, Aidan
Kathleen, Esther, Robert, Michiel, Erica
Marcel, Alexander, Marian

Weer die wiebelende voetjes.


Het patertje uit Madurodam werd ie genoemd, bij hem dus voor het eerst ter
communie, mijn vader waarschijnlijk devoot met gesloten ogen, mijn moeder
alles scherp in de gaten houdend en ik zenuwachtig (wiebelende voeten)


Witte kniekousjes voor meisjes waren het helemaal in 1973.



2 opmerkingen:

  1. ik herken pater Piet van 't Waldeveen?, Frater Erwin van Doornmalen, pastoor ... (Franciscaner pater)

    BeantwoordenVerwijderen