Handdoekenhunk

Vanavond is de eerste aflevering van het tweede seizoen van 'Sophie In De Kreukels'. Vorig seizoen onderzocht Sophie Hilbrand allerlei verschillende cosmetische ingrepen bij vrouwen, en dan vooral ook bij bekende Nederlandse vrouwen die er dan wel openhartig over spraken zoals o.a. Linda de Mol of het programma dreigde een proces aan te doen als er ook maar iets van bekend werd gemaakt, zoals soapactrice Caroline de Bruijn. Het was een interessante serie die een heel goede kijk gaf op wat er zoal speelt op het gebied van wat cosmetisch allemaal kan, en of dat wel zo wenselijk is. Sophie zelf was een feest om te volgen in haar zoektocht tussen afschuw, verbazing en twijfel in.

In deze tweede reeks gaat Sophie onderzoeken hoe het bij de mannen gesteld staat qua cosmetische ingrepen. Ik heb er nu al zin in, ik heb nog niets gezien, maar ik las dat Simon Keizer het eventueel overweegt (het kind is 32), René van der Gijp het pertinent nooit zal doen (ik ben geen kenner, maar ik denk dat er in den beginne ook wel werkbaar basismateriaal moet zijn) en Ronald de Boer laat zich regelmatig behandelen. En die laatste is natuurlijk een levende na-reclame. Zijn tweelingbroer Frank doet niets en zo kun je heel duidelijk de voor-en-de-na levend en driedimensionaal bekijken.

Het uiterlijk van de man is steeds belangrijker aan het worden, daar waar vrouwen jaren tegen een ideaalbeeld moesten opboksen (90-60-90), was dat voor mannen lange tijd een soort schemergebied, totdat o.a. het tijdschrift voor de latent homoseksuele heteroman 'Men's Health', met het ideale covermodel steeds meer aan terrein ging winnen. Mannelijk bekend Nederland stellen nu pas écht iets voor als zij het tot covermodel van dit tijdschrift hebben gebracht.

Net als tienermeisjes, onzeker over van alles en nog wat, ongezond dunne modellen, actrices en zangeressen gefotoshopt en wel als lichtend voorbeeld zien, zo ontwikkelen steeds meer tienerjongens en jonge mannen een Adoniscomplex, zich spiegelend aan die afgetrainde lichamen in o.a. reclamecampagnes en videoclips. Dat daar net zoals bij de dames flink gefotoshopt wordt of minstens met schaduwen gewerkt wordt om het perfecte lichaam te suggereren gaat natuurlijk aan ze voorbij.

Regelmatig wordt er geprotesteerd tegen het feit dat vrouwen in de reclame vaak worden gebruikt als lustobject, bijvoorbeeld bij SuitSupply, Specsavers of wat ik zelf het toppunt van walgelijkheid vind het penalty schieten tijdens WK door dames in lingerie. Maar de man bleef ook niet verschoond om als lustobject te fungeren, denk maar aan de Pepsi-reclame of Levi's, alleen hoor je daar nooit protesten tegen. Maar wat ik gisteren toch onder ogen kreeg bij het doornemen van het folderpakket van deze week: De meest seksloze winkel die ik ken, drogisterijketen 'Etos', is op zoek naar een 'handdoekenhunk'.

Ik meen dat ik vorig jaar wel iets in de etalage heb zien staan, een man van karton met een handdoek om zijn middel geknoopt om hun gratis handdoeken-actie te promoten, die je geloof ik ook nog kon winnen. Die kartonnen man dan hè, niet het model zelf. Nu weet ik een beetje welke types dat leuk vinden, toen ik nog werkte hadden wij wel eens een kartonnen Frans Bauer staan om zijn cdtjes te promoten en er waren altijd aanvragen of men die mocht hebben, nou dat mocht, volgens de regel 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt', maar wat móet je ermee?

Maar nu betrekt 'Etos' de nieuwe kartonnen man niet van een modellenbureau, te duur misschien, maar is er een website in het leven geroepen waar jongens en jonge mannen zich kunnen aanmelden om de handdoekenhunk 2016 te worden. In de werving is het duidelijk dat de man als een stuk vlees wordt gezien, want zijn hoofd is er vanaf gehaald, niet belangrijk. Hij heeft daarbij een minuscuul handdoekje als een soort mini minirokje omgeslagen.

De dolle vrouwen uit de jaren 70 kunnen blij zijn, hun zusters worden dan nog wel steeds als lustobject ingezet voor van alles en nog wat, maar daarnaast kunnen ze gewoon automonteur worden of minister, de man kon dat al, maar staat nu qua lustobject op gelijke voet met de vrouw. Missie geslaagd lijkt me.




Reacties

Deze blogs zijn de afgelopen 30 dagen het meeste gelezen:

Jeans: A brand new day

Het g-woord

In Memoriam: Cees Bergman

Dat is het punt

By popular demand