woensdag 23 mei 2018

De aanhouder

Vrijwel meteen na het faillissement in februari 2016 ben ik begonnen met solliciteren. Breed. Ik ben breed gaan solliciteren. Vanzelfsprekend wel naar functies die ik mezelf zag doen en die ik ook aan zou kunnen, maar ook buiten het metier waar ik jarenlang in gewerkt heb. Ik begreep dat het verstandig was, en het werd me ook aangeraden. Al snel werd me duidelijk dat ik moeilijk in profielen paste, althans dat was het antwoord wat ik steeds kreeg. 'U past niet in het profiel' is een soort vakjargon voor 'wij vinden u te oud'. Prima, kan ik mee leven, voel me er niks minder door, maar in een tijd dat men van overheidswege uit het liefst heeft dat 75 jaar het nieuwe 65 jaar wordt qua pensionering is het wel curieus.

Het was in dat kader in 2016 wel een leuke opsteker dat ik door de eigenaren van lunchroom Cappuzzino ben gevraagd om hen in het najaar te ondersteunen in de werkzaamheden. Na jarenlang in een bedrijf gewerkt te hebben waar ik van de hoed en de rand wist, was het voor mij goed om te merken dat ik best nog in staat ben om nieuwe en andere dingen te leren. Dat de collega's heel erg leuke mensen waren hielp natuurlijk ook mee. Een tweede opsteker was dat ik afgelopen najaar ben teruggevraagd om opnieuw hen te helpen in de drukke maanden. Daarnaast is het vrijwilligerswerk als columnist voor Radio Capelle ook geweldig leuk om te doen, en ben ik ook met veel plezier taalcoach geweest om anderstaligen te helpen met de Nederlandse taal. Bij vrijwilligerswerk is leeftijd plotseling totaal geen issue.

Op de twee maanden na het overlijden van mijn moeder na ben ik steeds doorgegaan met solliciteren, zonder al te veel succes, totdat ik een tijdje terug op een vacature had gereageerd voor Customer Care van VANAD Group. Na mijn sollicitatie werd ik gebeld en heb ik vervolgens een assessment gedaan, waarna er een persoonlijk gesprek volgde met opnieuw een wat kleinere test en afgelopen donderdag hoorde ik dat ik was aangenomen. Gisteren ben ik begonnen met eerst een week training om dan aan het werk te gaan. Vanaf het eerste moment 'voelde' het voor mij goed, het kantoor, de mensen, de sfeer, hun slogan is 'Go Digital, Stay Human' zowel naar de klanten als naar het personeel, en dat is niet onbelangrijk vind ik, vooral in deze tijden.

Na één dag training kan ik nog niet heel veel zeggen over het werk an sich, maar ik heb er erg veel zin in.

VANAD Group



2 opmerkingen: