zondag 6 december 2020

Eerlijke vinders

Het is mij twee keer overkomen dat ik mijn portemonnee ben verloren, jaren geleden in de vorige eeuw toen ik nog in Den Haag woonde. Beide keren is de portemonnee met pasjes en geld weer netjes door de eerlijke vinder bij mij terug bezorgd. Een bos bloemen de ene keer en een doosje Merci chocolade de andere keer was mijn dank die veel groter was dan ik ooit kon uitdrukken. Wetende hoe intens blij ik was, heb ik zelf altijd als ik iets vond wat van waarde was terug bezorgd bij de eigenaar of afgegeven bij lokale autoriteiten.

Toen het mij overkwam was het nog het pre-digitale tijdperk. Heden ten dage kunnen eerlijke vinders veel gerichter te werk gaan zo vernam ik onlangs. Een dame had een bankpas gevonden op de grond in een winkelcentrum, maakte één cent over naar het bankrekeningnummer met haar telefoonnummer bij 'mededelingen', en de man van wie het pasje was zag de boodschap, nam contact op en heeft het pasje opgehaald. Dit bericht lokte weer andere uit om ook hun verhalen hieromtrent te doen.

Een jongen vond een portemonnee op het station, hij vond een naam erin. Hij heeft even gegoogeld, kwam op een Facebookpagina, berichtje gestuurd, berichtje terug en een kwartier later kon hij de portemonnee weer aan de eigenaar teruggeven die die dag ook nog jarig bleek te zijn. 

Een ander kreeg ooit €1500 op zijn rekening gestort van een onbekende onder vermelding 'vakantie'. Direct weer teruggeboekt onder vermelding 'prettige vakantie'. Daarna kreeg hij weer €25 gestort met de mededeling 'voor een bloemetje'. 

Een man vond een TomTom in de trein. Stond adres 'thuis' in. Daarmee kon hij het telefoonnummer achterhalen en gevraagd of ze een TomTom misten. Nee. 'Dus die zit niet in een oranje tas?' Ja. Volgende dag moest hij daar toch in de buurt zijn, kon de TomTom gebruiken om bij het adres te komen. Twee mooie flessen wijn waren zijn vindersloon.

Mooie positieve verhalen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten