zondag 27 augustus 2023

Airco-debacle

Tien jaar geleden hadden we in Nederland nog een warenhuisketen, V&D, waar ik destijds ook al heel wat jaren werkte. Er waren ook best wel wat zaken die er niet werkten, één daarvan was de airco. Bij het doorkijken van mijn blogjes kwam ik er een tegen die daarover gaat. Ik herinner me het nog als de dag van gisteren en de berustende gelatenheid die wij allemaal hadden, plus de ventilator die wij met ons leven beschermde, alsook het elektrische kacheltje voor in de winter. Want ook met de verwarming was altijd gelazer. Dat kacheltje had mijn leidinggevende met een niet te verwijderen ketting met slot vastgeketend en ik vermoed de sleutel weggegooid of iets dergelijks. Het was sommigen namelijk een doorn in het oog, maar zij hoefden niet te werken achter een toonbank gesitueerd aan een buitenmuur. Maar goed het airco-debacle: 

vrijdag 26 juli 2013

In mei was ik in Toronto, het was er warm en het 32 etage tellende hotel was voorzien van airco, en dat functioneerde ook naar behoren. Afgelopen weekend was ik in Antwerpen en ook het 15 etage tellende hotel aldaar was ondanks de verzengende hitte buiten in z'n geheel een oase van koelte.

Het bedrijf waar ik werk telt 3 etages en sinds ik daar werk, al heel wat jaar, is de airco kapot, of er is een storing, dan weer loopt het koelwater weg, is er een onderdeel vervangen gaat het volgende onderdeel kapot. En niet alleen daar waar ik werkzaam ben, nee, in andere filialen doen zich dezelfde problemen voor. Het is een aaneenschakeling van mankementen waarvan de oorzaak is samen te vatten in het aloude gezegde 'Voor een dubbeltje op de eerste rij'. Het moet zo goedkoop mogelijk en dan is dit dus het gevolg er van.

Maar afgelopen voorjaar werd er eens flink in de buidel getast om het voor eens en altijd op te lossen, er werd een nieuw systeem aangelegd zodat we nu in een aangename temperatuur zouden kunnen werken. Want productiviteit neemt vanzelfsprekend af met tropische warmte in het pand om maar niet te spreken over klanten die er dan voor kiezen elders te gaan waar het wel prettig toeven is. Wij waren enigszins sceptisch en naar nu blijkt met reden.

Precies twee dagen heeft het systeem naar behoren gewerkt, en gisteren heeft de eerste monteur zich al gemeld. Niemand kijkt er echt van op, we zijn het gewend en hoewel het natuurlijk te triest voor woorden is, lijkt het meer op een klucht. Volgens onze technische man heeft het er mee te maken dat de airco is aangebracht door, en met onderdelen van, verschillende bedrijven, die ook allemaal een eigen reparatiedienst hebben. We hebben de aloude ventilators al in gereedheid gebracht.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten