vrijdag 13 november 2015

Advocaatje leef je nog?

We leven in het jaar des Heren 2015, een tijd waar vrouwen en mannen terecht nagenoeg gelijk zijn op vele, zo niet alle fronten, of dat in ieder geval zouden moeten zijn. In de wat stoffige, oubollige wereld van de advocatuur is dat nog niet helemaal doorgedrongen. Natuurlijk werken daar ook veel vrouwen, maar is klaarblijkelijk in de kern nog een old boys network. Reden voor mij om dat te denken is de ophef die is ontstaan door de website van Van Essen Advocaten, het advocatenkantoor van Marielle van Essen, waarvan zij directeur is en die vorige week haar deuren opende. Op de site staat een foto van Marielle en haar 5 mede-advocaten.

Ik zie een foto van 6 vrouwen van deze tijd, goed gekleed, met een daadkrachtige uitstraling. met beide benen in het hier en nu, precies wat ik prettig zou vinden als ik een advocaat nodig zou hebben en die ook kon betalen (dat laatste vanzelfsprekend voorop gesteld). Zo ziet niet iedereen dat. Advocatie, die zichzelf presenteren als 'dé nieuwssite voor de advocatuur', lieten weten dat hun redactie was geattendeerd op de foto van Van Essen Advocaten, en dat één van de mannelijke tipgevers meende te moeten meedelen: "Ze noemen zich topadvocaten, maar ik vind dit toch wel óver de top. Het is ontdaan van alles wat met de advocatuur te maken heeft en heeft nu meer weg van een euhhh...madam in een bordeel. Maar misschien is dat vrouwonvriendelijk?" Bekijk de desbetreffende foto onder dit stukje en lees de constatering van deze tipgever nog maar eens opnieuw.

Het feit dat deze meneer het zo ziet zegt volgens mij vrij veel over hem. Advocatie had wel zin in wat hijgerig Boulevard-achtige achterklap en had onder het artikel 'Wat vindt u. Mail het ons' gezet. Marielle op haar beurt zegt perplex te staan door het bericht van Advocatie en dacht in eerste instantie dat het om een grap ging. Maar toen ze veel mails binnenkreeg van mensen die zeiden dat zij zich er niets van aan moesten trekken realiseerde ze zich dat het serieus was. "We werken hard en zien er niet uit als grijze muizen, so what? Als er zes mannen in maatpak rond een bank hadden gezeten, had niemand er problemen mee gehad. Maar omdat het zes vrouwen zijn is het ineens hoerig?" Verder gaf ze aan verder geen tijd en energie te steken in deze 'roddelsite'.

Vrij bijzonder dat het uiterlijk van deze advocaten zo naar voren wordt gebracht terwijl iemand als Inez Weski, die volgens mij een fantastische advocaat is, qua uiterlijk zou kunnen doorgaan voor een lid van The Addams Family, maar volledig, en terecht overigens, wordt geaccepteerd. Zoals ik al zei vind ik het een hele mooie foto om je advocatenkantoor te presenteren en zou ik meer vertrouwen in Van Essen hebben dan in advocatenkantoor van Doorne die middels advertenties laat doorschemeren dat je als advocaat bij hen geen familieleven meer hebt en geen recht hebt op nachtrust. Als die advocaten al niet voor hun eigen gezondheid kunnen/mogen zorgen en hun familie ze niets kan schelen, hoe staan ze dan tegenover mij als hun cliënt?

Ik hoop van harte dat al deze aandacht positief uit zal werken voor Van Essen Advocaten, en ze heel veel werk aangeboden krijgen.


Inez Weski.



Advertentie Van Doorne

Advertentie Van Doorne



Geen opmerkingen:

Een reactie posten