maandag 30 november 2015

Giph & Sche

Los van elkaar hebben de auteurs Ronald Giphart en Rob van Scheers ieder een aanzienlijk oeuvre opgebouwd, maar in de liefde voor de Rotterdamse voetbalclub Feyenoord hebben ze elkaar gevonden. Al in 1999 maakten zij samen een boek getiteld "De Liefde Die Feyenoord Heet", en nu is onlangs het boek "Kuipkoorts" verschenen waarin Ronald en Rob een jaar lang de club hebben gevolgd. Het boek over de club is als het leven zelf, ellende, hoop, verdriet en liefde, clubliefde in dit geval. Het boek zou eigenlijk eerder uitkomen, maar dan zou het eind de ineenstorting van Feyenoord zijn vorig seizoen en zo mocht hun boek niet eindigen, dus schoof de releasedatum op en eindigt het boek nu met de winst in het bekerduel tegen Ajax.

Ja lieve lezers, ik heb een kleine inleiding over voetbal geschreven, en ik snap dat jullie halverwege even gecontroleerd hebben of het wel écht mijn blogje was, want voetbal en ik, wij verstaan elkaar niet zo. Maar met reden heb ik me er een heel klein beetje in verdiept, want de auteurs Ronald Giphart en Rob van Scheers kwamen hun boek "Kuipkoorts" bij mij in de winkel signeren. Het is altijd leuk als auteurs of artiesten hun werk komen promoten, meestal hou ik me een beetje op de achtergrond er zijn anderen die zulks beter kunnen begeleiden dan ik, maar deze keer was ik de enige die er was, dus was de keus snel bepaald.

Ik kende de heren natuurlijk wel, maar had ze nog nooit in persoon ontmoet, en ik kan zeggen het zijn bijzonder aardige mannen. Ik begeleidde hen naar de plek die was uitgekozen voor de signeersessie, helaas had het bedrijf niet veel aan promotie gedaan, maar na een aarzelende start werd het mede door het enthousiasme van Ronald en Rob toch een leuk gebeuren. Op de repetitieve vraag van Ronald, "Bent u Feyenoordfan?", op Rotterdam Zuid is die kans vrij groot, kwamen verschillende reacties, van een volmondig ja tot de totale negeer modus. Al met al krijgen een aantal gelukkigen een heel leuk cadeautje met Sint of kerst, een gesigneerd exemplaar van een boek over hun favoriete voetbalclub Feyenoord.

Toen wij zo'n jaar of vier geleden met de boekenafdeling naar de 3e etage verhuisden, moest dat een afdeling worden die alle andere boekenafdelingen overbodig zou maken. Van een aansprekende auteur uit de regio zou een larger than life foto geplaatst worden op de afdeling, de keuze was gevallen op Ronald Giphart, want succesvol en aansprekend en geboren in het nabijgelegen Dordrecht. Ik vertelde hem dat hij toch zeker ook even op de 3e etage een kijkje moest gaan nemen, vanwege die foto. Hij wist er wel van, hij had wel eens foto's gezien die hem waren opgestuurd, maar in het echt had ie het nog nooit gezien.  Ik heb het Ronald niet verteld, je wilt het toch leuk houden op zo'n signeerdag, maar toen ik destijds 12 (!) boekenplanken moest weghalen voor zijn foto heb ik toch wel even gemopperd.

"Jezus!" was de reactie toen hij zichzelf zo heel groot aan de muur zag hangen, maar hij vond het heel leuk. "Als auteur ben je natuurlijk pas echt geslaagd als je foto bij V&D hangt" zei ik hem. "De reden waarom ik ben gaan schrijven", vertrouwde hij me toe. Hij maakte er wat foto's van en ging ook zelf voor zijn portret staan en liet Rob wat foto's maken ("leuk voor mijn vrouw"). Daarna hebben ze nog even verder gesigneerd en toen was het tijd om afscheid te nemen, want een volgende signeersessie lag in het verschiet.

Met een kleine attentie heb ik de heren weer uitgeleide gedaan en kan ik zeggen dat ik het erg leuk vond om kennis met ze te hebben gemaakt en hoop ik dat hun boek in deze cadeaumaand goede verkoop zal hebben.
Het boek.


Ronald Giphart's larger than life portret.





Signeren.
Ronald voor Ronald


De auteurs en de boekverkoper.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten