vrijdag 20 november 2015

Stiekem

De Commissie Stiekem heeft het in ieder geval in hun naam ingesloten; het is duidelijk dat daar zaken worden besproken die niet voor alle oren bedoeld zijn. De politiek hangt überhaupt van achterkamertjesgeneuzel aan elkaar. Volkswagen was ook stiekem en was er verantwoordelijk voor dat er een nieuw woord in onze taal werd geïntroduceerd: sjoemelsoftware. Veel directies van bedrijven zijn vaak stiekem naar hun personeel toe om alleen die informatie te laten ventileren waarvan zij vinden dat het voldoende is voor het gepeupel personeel en houden cruciale zaken achter, of ze proberen dat in ieder geval.

De hele wereld lijkt wel van stiekemachtigheid aan elkaar te hangen, en ook ik heb daar gisteren aan meegedaan. Omdat vandaag na een briljant uitgedachte marketingcampagne de release is van de nieuwe CD van het Britse zangeresje Adele alsmede de release van 3 verschillende versies van de nieuwe CD van Marco Borsato kreeg ik gisteren per koerier een grote neutrale doos binnen met als inhoud de hierboven beschreven items met het uitdrukkelijke verzoek deze CD's niet eerder dan 20 november in de verkoop te plaatsen, op straffe van een enorme boete.

Het komt in de entertainment- en boekenwereld wel meer voor dat titels onder embargo binnen komen. Als je je er niet aan houdt lopen de boetes op tot in de tienduizenden euro's. Het meest extreme was destijds de release van het laatste Harry Potter boek, daar zat echt een heel protocol bij en voldeed het gewoon pas in de winkel zetten op de juiste datum niet, ook de wijze van ontvangen en tijdelijk opslaan was aan regels gebonden. Het boetebedrag was ook extreem hoog, weet ik nog, ik geloof €100.000,-

We kregen Adele en Marco gisteren al binnen, zodat ik het één en ander alvast kon voorbereiden om de CD's vanochtend bij opening al meteen in de winkel te kunnen presenteren voor de horde wachtenden die voor de deur staan. Zodoende heb ik heel stiekem een stapeltje enigszins verborgen voor de bezoekers uitgehoest en geprijsd en tegen klanten die vroegen of ze er al waren verteld dat de CD's pas vrijdagochtend aangeleverd zouden worden. Het voelde of ik in een soort complot zat. Oh, de zinderende spanning van het entertainment- en boekenvak is welhaast een James Bond film gelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten