donderdag 19 november 2015

Communicatie

Op mijn werk is goede communicatie eigenlijk niet of nauwelijks aanwezig, miscommunicatie daarentegen wel. Ik weet niet hoe het communicatietechnisch gezien gesteld is op het werk bij de werkenden onder mijn lezers, maar ik vind het altijd een hele geruststelling als bij andere bedrijven de communicatie ook niet echt soepel verloopt, dan is het waarschijnlijk iets wat bij deze tijd hoort of zo, en ligt het niet aan de bedrijfsvoering van het bedrijf waar ik vooralsnog werkzaam ben.

Op 27 oktober lag er een kaartje in de brievenbus van een technisch installatiebureau met de mededeling dat hun onderhoudsmonteur bij mij aan de deur was geweest en mij niet thuis had aangetroffen. Eenmaal boven de buitendeur geopend, lag er zo'n zelfde kaartje die onder de deur was doorgeschoven, daar was echter handgeschreven iets aan toegevoegd: "Graag zsm bellen om afspraak te maken ivm lekkage cvleiding (keuken).
Had ik lekkage??? Ik wist van niks. Even in de keuken gekeken, gasfornuis weggeschoven. Nee, ik had geen lekkage.

De andere dag het nummer gebeld en het bovenstaande medegedeeld. "Waar woont u?". Ik vertelde haar mijn adres. "O dat is vreemd, we hebben een melding van nr. 1 in uw straat. Nou dan is er iets misgegaan, bedankt voor het bellen, ik geef het door dat er een misverstand was". Nou prima, een vergissing is menselijk denk ik dan maar.

11 November had ik een ingesproken bericht van hetzelfde bedrijf of ik hen wilde bellen om een afspraak te maken vanwege de lekkage. Ik belde, vertelde hetzelfde verhaal, dat nr 1 zelfs in een ander gebouw was gesitueerd dan waar ik woon, ze ging het weer nakijken, en nu kwam naar voren dat het over de berging van nr 1. ging, en die bevindt zich inderdaad onder mijn keuken. "Ik heb geen lekkage, hoor" beklemtoonde ik. "Wat gaat er precies gebeuren dan?". De man die het werk zou gaan uitvoeren zou mij terugbellen. Dat gebeurde vanzelfsprekend niet.

's-Avonds ging de bel, normaliter reageer ik niet als ik niemand verwacht, maar nu had ik het gevoel dat het wel eens iets met deze hele kwestie te maken zou kunnen hebben. Het bleek de buurvrouw van nr 1. te zijn. "Ik zag licht branden, dus ik denk ik ga maar es langs". Het bleek dat het bedrijf tegen haar had gezegd dat ze op 27 oktober een afspraak met mij hadden, zodat zij hun berging leeg moesten ruimen. Dat hadden de buren gedaan, maar spontaan langsgaan als bedrijf is iets heel anders dan een afspraak hebben, natuurlijk. Verder had het bedrijf gezegd dat ik nooit thuis was, ik vertelde haar dat ik nog wel eens werk zo nu en dan, en telefonisch niet bereikbaar want ze hadden mijn nummer niet, "Euh, ze hebben me vanmorgen nog (voor het eerst) gebeld, hoor. Ik zou vandaag teruggebeld worden, maar dat is niet gebeurd".

Het blijkt dat bij mij iets bevroren moet worden in de cv en dat ze dan bij haar in de berging iets gaan afzagen en weer maken. Ik deelde haar mee dat ik aankomende maandag vrij zou zijn, en zij zou contact met het bedrijf opnemen en een briefje in de bus doen bij me. Dat heeft ze gedaan, maandag kon het bedrijf  niet en zij zouden weer contact opnemen met mij, dat is gisteren gebeurd net toen ik midden in een cruciaal moment bij de friseur zat. Nu komen ze maandag 30 november al om 07.30 uur(!), en het duurt de hele dag en ik moet ook de hele dag thuis zijn, terwijl het in de berging van de buren plaats gaat vinden.

Ik hoop dat hun technische werkzaamheden beter verlopen dan hun communicatieve.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten