zaterdag 14 november 2015

Wie is de mol?

De 'wie is de mol-koorts' is weer langzaam aan het opkomen, van de week werden de kandidaten bekend gemaakt. Bekende Nederlanders die ruimte in hun carrière hebben om zo'n 2½ maand in hun agenda vrij te plannen om aan het programma mee te doen. En deze keer zijn het niet de minste kandidaten:

  • Sybrand van Haersema Buma
  • Bram van Ojik
  • Alexander Pechtold
  • Emile Roemer
  • Diedrik Samsom
  • Arie Slob
  • Kees van der Staaij
  • Marianne Thieme
  • Geert Wilders
  • Halbe Zijlstra
De locatie is deze keer geen exotisch oord, maar gewoon hier in Nederland, in Den Haag om precies te zijn. Één van deze mensen is de mol die heeft gelekt aan het NRC om aan te geven dat Minister Plasterk wel degelijk bovenstaande fractievoorzitters had geïnformeerd over de 1,8 miljoen telefoongegevens die Nederland aan de NSA heeft doorgespeeld ergens in 2013.

Commissie Stiekum. Het Presidium. Er wordt een speciale commissie in het leven geroepen met dezelfde bevoegdheden als een parlementaire enquêtecommissie, maar met als extra handicap wel op basis van een wet uit 1855. Het moet binnen 3 maanden zijn afgerond anders verloopt de zaak. Dit zijn de ingrediënten voor de, volgens mij, spannendste 'Wie Is De Mol' ooit.

Ik heb het wel eens eerder aangegeven dat ik te dom ben voor het programma, ik snap er helemaal niks van, maar ik wil niet flauw doen nu en alvast wat theorieën voor een tunnelvisie spuien. Ronald Plasterk is van de PvdA, dus Diedrik had er alle belang bij om te lekken om 'zijn' minister uit de wind te houden, maar dat zou er dan wel heel dik bovenop liggen. Alexander had een motie van wantrouwen tegen Ronald ingediend, dus kan hij de mol niet zijn, of speelt hij hoog spel en gooit hij ons zand in de ogen? Bram is geen fractievoorzitter meer, maar roept vanaf Malta: 'Ik heb het niet gedaan'. Iets te hard Bram. Arie heeft juist deze week zijn vertrek aangekondigd, dat is wel heel verdacht, natuurlijk.

Kortom het worden spannende molweken, waarbij de uiteindelijke uitslag, vanwege het feit dat de commissie in eigen vlees moet gaan snijden, wel eens tegen kan vallen omdat het zomaar kan zijn dat zij het onderzoek niet binnen 3 maanden kunnen afronden en de zaak dus verloopt (túúrlijk). Slechts één kandidaat is voor mij boven alle verdenkingen verheven: 'mijn' Marianne Thieme.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten