maandag 16 november 2015

Kennis maken

Als je ouder wordt blijft de vriendenkring die je hebt opgebouwd in de loop der jaren vrij constant. In de tijd dat je 'uit' ging en mensen leerde kennen zat er een soort verloop in, maar het is nu enigszins gestabiliseerd. En dat is goed, de vriendschappen die er nu zijn, zijn hecht en hebben zich verdiept. Maar je leert natuurlijk wel nieuwe mensen kennen in een wat lagere frequentie en op andere manieren.

Een manier is als een vriend-van-jaren in de liefde is gevallen, deze persoon is nu belangrijk in het leven van die vriend dus dan komt vanzelfsprekend het ogenblik dat je kennis gaat maken. Vriend Remco en ik gaan terug naar begin jaren 90 van de vorige eeuw, na een lange relatie was hij een tijdje single, bewoog zit wat in de marge, maar heeft nu sinds enige maanden iemand gevonden waar ik van wat ik hoorde en zag een goed en positief gevoel kreeg. De tijd was er rijp voor om hen uit te nodigen voor een klein diner bij mij thuis.

Die tijd is voor vrienden en familie van beide kanten ook rijp, want ik zag dat ze de afgelopen periode van het ene diner naar het andere gingen (leve Facebook!). En bovenal zag ik ook de meest exquise gerechten voorbij komen, prachtig gedekte tafels, 5-gangen menu's, kortom voor iemand wiens culinaire vaardigheden beperkt zijn een uitdaging om binnen mijn mogelijkheden toch wat te bewerkstelligen. Kookboeken geraadpleegd, en uiteindelijk uit drie verschillende boeken een menu samen gesteld. Als bewust alleenstaande probeer ik zoveel mogelijk voor te bereiden zodat de gasten niet langer dan noodzakelijk zichzelf moeten vermaken als ik aan het kokkerellen sla (leve de mobiele telefoons, in deze)

Maar het belangrijkste was natuurlijk de kennismaking met Pieter de nieuwe significante andere van Remco. Ik had hem al talloze keren voorbij zien komen op foto's, had al van Remco gehoord hoe Pieter in het leven staat en wat ie voor werk doet, maar in real life is toch veel leuker, bovendien zag ik nu dat Pieter best groot is, dat kan je niet van een foto aflezen. Mijn positieve gevoel is alleen maar versterkt en ik vind het geweldig dat zij elkaar hebben gevonden. Het kleine dinertje was aardig gelukt, ze lieten het zich in ieder geval goed smaken, we hebben lekker gekletst en na nog een bakje koffie gingen ze weer huiswaarts, want vandaag begint de werkweek weer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten