maandag 28 december 2015

Derde kerstdag

Natuurlijk weet ik ook wel dat er geen derde kerstdag bestaat, en ik geloof zelfs dat alleen Nederland een tweede kerstdag heeft, maar nu na onze twee kerstdagen een zondag viel, voelt het wel een beetje zo. Die dag hadden vriend Harry en ik besloten om een bezoek te brengen aan het gemeentemuseum in Den Haag vanwege de tentoonstelling 'Ode aan de Nederlandse mode'.

De 9292-website liet mij reizen tot aan het Hollands Spoor en vervolgens met de tram, en daar begon voor mij al het plezier: heerlijk door 'mijn' Den Haag gereden worden, ik hield me in om niet met mijn neus tegen het raam te gaan zitten. De reis voerde eerst door een wel bekend, maar troosteloos gedeelte van de stad, maar hoe dichterbij het museum, hoe mooier en voornamer de bebouwing werd. Harry stond er al, en we besloten eerst te lunchen, maar het duurde even eer we binnen waren, jassen in de garderobe, tas in de kluis, geen kleingeld, wisselen, mijn museumjaarkaart moest helemaal ingevuld zijn eer ik werd toegelaten (geboortedatum man of vrouw aankruisen, dat bleek nog niet helemaal duidelijk, denk ik) nog maar even een toiletbezoek en toen eindelijk binnen.

Op weg naar de lunch liepen we eerst de tentoonstelling 'Nederland dineert' over, mooi gedekte tafels van voorname mensen uit vervlogen tijden, prachtig om te zien. Vervolgens even geluncht en daarna de doorlopende tentoonstelling 'Wonderkamers' bekeken en ook ondergaan. Alleen hierom is een bezoek aan dit museum meer dan waard. Het is moeilijk te omschrijven maar het zijn verschillende werelden die je doorloopt en ervaart, indrukwekkend.

Het gebouw waar het museum in is gehuisvest is ademloos mooi en ontworpen door mijn favoriete architect Berlage, er is naast de al genoemde tentoonstellingen nog veel meer te zien, o.a Mondriaan, Delfts blauw, Frans keramiek en natuurlijk die waarvoor we gingen 'Ode aan de Nederlandse mode', waarin de meest mooie en bijzondere creaties te zien zijn van Nederlandse ontwerpers vanaf +/- de jaren 50 tot nu. De uitbundige couture van Viktor & Rolf en Fong Leng, maar ook de inhuldigingsjapon van koningin Máxima. Het was een feest om te zien.

Daarna zijn we nog even naar het naast gelegen schoolmuseum (Museon) geweest. Iedere Hagenaar van mijn leeftijd is in zijn lagere schooltijd naar het schoolmuseum geweest toen het nog gehuisvest was in de Hemsterhuisstraat, een donker, mysterieus en geheimzinnig gebouw met weckflessen met daarin griezelige dingen op sterk water, maar sinds 1986 is het gesitueerd naast het gemeentemuseum. Niets donkers en geheimzinnigs meer nu, maar licht en ruimte en omdat het toch vooral voor kinderen is, veel doedingen, knopjes, laatjes, kastjes, balletjes, spelletjes, geluidjes, oefeningetjes, testjes, kortom een museum anno 2015. Leuk en interessant, maar het haalt het niet bij zijn grote broer het gemeentemuseum. Het was een heerlijke middag, en een welbestede derde kerstdag zondag.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten